​Kunddriven utveckling måste börja med en ny syn på verksamheten

All digital transformation måste föregås av en helt ny syn på verksamheten för att bli lyckad. Hela företaget, ledning och medarbetare måste inse att kunderna är i centrum. När den inställningen genomsyrar organisationen faller oftast både strategin och själva omvandlingsarbetet sig naturligt. På köpet ökar graden av samverkan i hela företaget.

Johann Wrede är global marknadschef på SAP Hybris. Han anser att företag i Norden ofta är både innovationsdrivna och duktiga på att se möjligheterna i nya affärsmodeller som utmanar de traditionella.

– Många företag känner sig hotade av förändringar på den egna marknaden i stället för att göra den snabba anpassning som kunderna efterfrågar. Där har man mycket att lära av Sverige och de andra nordiska länderna. Det kunderna vill ha är tillgänglighet på ett bekvämt sätt – vinsten ligger i att förstå och ge dem det, säger Johann Wrede.

Med teknikens hjälp kan företag bli snabbrörliga och skapa den flexibilitet som kunderna kräver. Det handlar om att använda mikrotjänster, sakernas internet och artificiell intelligens som ger bättre åtkomst och bekvämare tjänster.

Enligt Johann Wrede är det en het fråga hur företag ska skapa en hög nivå av datasäkerhet. Inte minst inom EU där lagstiftningen ses över. Han understryker att det i dag finns många olika valmöjligheter och att varje företag bör se över alternativen och välja det som passar den egna branschen och de egna kunderna bäst.

– En del företag samlar all data i molnet och då måste man ta hänsyn till de lokala krav som finns på datalagring. Men det finns också on premise-alternativ och privata moln. Vi redovisar alltid flera alternativ för våra kunder och hjälper dem att välja det som passar bäst, berättar Johann Wrede.

Se hela videointervjun med Johann Wrede på SAP Innovation Forum 2017.

• Datorer, datateknik, programvaror

• artificiell intelligens
  • iot
  • sakernas internet