​Medarbetare i centrum när Bonava blev fristående från NCC

Ledningen i bostadsbolaget Bonava hade bara ett par månader på sig att få företaget att fungera fristående från NCC när verksamheten knoppades av för några år sedan. Allt behövde komma på plats mycket snabbt, inklusive en ny HR-organisation och nya HR-processer. Resultatet blev mycket lyckat och ett av de smidigaste förändringsprojekten i NCC:s historia.

Melissa Höjwall är globalt ansvarig för kompetensutveckling och utbildning på Bonava. Hennes jobb är att skapa utbildningsprogram och nätverk där man kan sprida kunskap till kolleger med liknande roller inom organisationen. I jobbet ingår också att bygga globala forum för att dela kunskap både mellan funktioner och olika länder.

Melissa var en av talarna på årets SAP Innovation Forum 2017 i Stockholm.

– När jag började på Bonava i det som då var NCC Housing 2014 hade vi precis börjat arbeta över landsgränserna. Vi hade en väldigt decentraliserad organisation där varje land arbetade mer eller mindre i isolerade silon. På bara tre år har vi skapat både formella och informella nätverk där vår personal och våra chefer pratar mycket mer över funktionsgränser, regioner och länder, säger Melissa Höjwall.

De andra effekterna är inte mindre imponerande: större transparens inom den globala organisationen, mindre personaladministration, lägre operativa och IT-kostnader för HR, automatisering och högre kvalitet på viktiga HR-rapporter samt bättre datakvalitet.

Bonava har enligt sin vd som mål att bli fastighetsmarknadens H&M. För att lyckas måste de förändra sättet att arbeta med fastighetsförvaltning och bostadsutveckling. Det i sin tur sätter fokus på medarbetarnas och ledarnas kompetens, driv och utveckling. Målet var att ha globala, effektiva och kvalitativt högtstående HR-kärntjänster som gör det möjligt för personalavdelningen att ha större fokus på att fostra kunskap och talanger. Ledarna i organisationen får då mer tid för just ledarskap i stället för traditionell personalförvaltning.

– Vi behöver arbeta ännu mer med mångfaldsfrågor. Byggnadsbranschen är väldigt traditionell och vi måste kunna attrahera medarbetare med olika kön, bakgrunder och kulturer. Det är något som vi arbetar mycket aktivt med, berättar Melissa Höjwall.

Fakta om HR-transformationen:
Bonava använder i dag SAP SuccessFactors molnlösningar för personalhantering och modernt ledarskap och kommer att satsa vidare på olika HR-områden. I samarbete med Accenture som implementerade och MMB Consulting som skötte omvandling och migrering av HR-data, drev personalavdelningen igenom hela projektet på endast åtta månader. SAP SuccessFactors är i dag del av Bonavas Mobile Collaborative Platform som ger chefer och medarbetare digital tillgång till information, kunskap och HR-kärnprocesser på alla enheter.

Om Bonava:
Bonava arbetar med bostadsutveckling och har sitt ursprung i NCC. Företaget har 1 600 anställda, en omsättning på cirka 13,5 miljarder kronor och verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, Sankt Petersburg, Estland och Lettland.

Se hela videointervjun med Melissa Höjwall på SAP Innovation Forum 2017.

• digital transformation
  • digitalisering
  • ncc
  • bonava