SAP accelererar övergången till molnet med 41 procents tillväxt

SAP presenterar i dag sitt resultat för tredje kvartalet 2014.

Sammanfattning:

• Snabbast växande inom molntjänster för företag: försäljningen av molntjänster och support ökade med 41 procent till Euro 278 miljoner
  • Stark molnfakturering: ökning med 51 procent
  • Världens största affärsnätverk fortsätter att växa: över 1,6 miljoner företag genomför betaltransaktioner för nästan USD 600 miljarder
  • Stark tillväxt för SAP HANA: över 4 100 HANA-kunder och över 1 450 Business Suite on HANA-kunder har valt den ledande realtidsplattformen

– Vår övergång till molnet går snabbare och där växer vi med över 40 procent. SAP är ett molnföretag med SAP HANA, över 44 miljoner molnanvändare och världens största affärsnätverk. Vi är ledande inom nästa generations kundvård där vår plattform för omnikanalshandel växer med tredubbla siffor. Det som framförallt skiljer oss från resten av marknaden är vår djupa molnportfölj, globala närvaro och stora branscherfarenhet, säger Bill McDermott, CEO på SAP.

Jan Thorell, vd SAP Norden och Baltikum, kommenterar SAP:s nordiska resultat för tredje kvartalet 2014:

– Vi har anledning att vara mycket nöjda med vår affärsutveckling, trots fortsatt återhållet investeringsklimat inom IT. Efterfrågan på affärslösningar inom personalhantering, försäljning och ekonomi ökade ordentligt. Vi lyckades vinna åtskilliga nya kunder i Norden, framförallt inom segmentet mellanstora företag.  Mobilitets- och molnlösningar var de områden som relativt sett växte starkast jämfört med fjolårskvartalet. Fler företag än tidigare har nu också börjat på allvar att ta tag i hur de ska utvinna snabbare information och insikter inom sina affärsområden, med ekonomiavdelningen som oftast leder i detta skede av lösningsförnyelse. Därutöver ser vi ett fortsatt mycket stort intresse för vår omnikanalshantering, som vi ser segla upp som ett större lösningsområde framöver.

Klicka här för att läsa det fullständiga pressmeddelandet på engelska.

• Datorer, datateknik, programvaror

• affärsnätverk
  • molntjänster
  • kvartalsresultat