SAP bygger anpassad kundvård bortom traditionell CRM

SAP lanserar nu en rad molnbaserade och branschanpassade applikationer som hjälper organisationer att gå vidare från traditionella CRM-system och kundvårdslösningar. De nya lösningarna ger mer omfattande och skräddarsydda kundkontakter.

– CRM-experimentet har misslyckats. Dagens kunder kräver en helt ny modell för engagemang och kontakter, säger Ariel Luedi, globalt ansvarig för Customer Engagement & Commerce på SAP.

I dag går det inte längre att hålla kontakt med sina kunder i en enskild kanal eller genom att definiera dem efter funktion och roll. Därför vill B2B- och B2C-företag ha en mer personlig kundkontakt som ger en konsekvent och relevant upplevelse i realtid – oavsett vilken kanal eller enhet kunderna använder.

SAP har en rad lösningar för förbättrad kundkontakt, inklusive Hybris-plattformen, SAP Cloud for Sales, SAP Cloud for Service, SAP Cloud for Marketing och SAP Cloud for Social Engagement.

SAP:s nya organisation Customer Engagement & Commerce har förutsättningar att förändra framtidens kundengagemang – något som enligt ledande analytiker kommer att vara nödvändigt för att lyckas i en allt större global nätverksekonomi (läs mer i rapporten ”Forrester Wave: Digital Experience Delivery Platforms, Q3 2014”).

SAP fortsätter också att utveckla branschanpassade molnlösningar som CEC för försäkringsbolag, dagligvaruhandel, kraftbolag och nu också banker.

– De två största skillnaderna mellan traditionella CRM-lösningar och våra är att vi använder big data-analys och hanterar flera kanaler samtidigt. Först hjälper vi företagen att bygga ut sin kundanalys så att den inte bara omfattar intern information utan också extern och allmänt tillgänglig information. Sedan gör vi det också möjligt att utveckla skräddarsydda strategier för att nå enskilda individer – och då på den potentiella köparens villkor, inte säljarens, Daniel Prytz, ansvarig för försäljning inom Customer Engagement & Commerce i Norden och Baltikum.

– Det är en mycket stor förändring från att administrera historiska antaganden om kunderna till att uppfylla individuella behov när de uppkommer, fortsätter Daniel Prytz.

Klicka här för att läsa det fullständiga pressmeddelandet på engelska.

• Datorer, datateknik, programvaror

• customer engagement
  • kundkontakter
  • kundvård
  • crm

SAP är världens ledande leverantör av affärssystem och stöder företag i alla storlekar världen över att förbättra sina verksamheter. Från förvaltning till styrelserum, från lager till försäljningsdisk, från datorer till mobila enheter - SAP gör att människor och organisationer kan arbeta effektivare tillsammans och öka insikten i sin affärsverksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga. I dag använder över 261 000 kunder SAP:s lösningar och tjänster för att sköta sina affärer lönsamt, för att kontinuerligt anpassa sina verksamheter till förändrade krav och för att växa ekonomiskt och ekologiskt hållbart. SAP är noterat på börsen i Frankfurt och på NYSE. Mer information finns på www.sap.com och www.sap.com/sweden.

Presskontakt Director Integrated Communications, SAP Norden PR och kommunikation + 46 (0)8 58772798

Mikael Westmark

Presskontakt Presskontakt, Westmark Information +46 707 339810