Smurfit Kappa vinnare av Nordic SAP Quality Award 2013

Smurfit Kappa i Sverige är en av guldvinnarna av SAP:s årliga nordiska tävling för bästa kundprojekt, Nordic SAP Quality Award 2013. Tillsammans med Millog i Finland och DONG Energy i Danmark prisas Smurfit Kappa för att de skapar en betydande affärsnytta genom att använda SAP-lösningar på ett föredömligt sätt.

Totalt nio nordiska företag av olika storlek delar på guld, silver och brons i tre olika projektkategorier. I alla vinnande projekt har kunderna haft ett starkt affärsfokus – och visat sin styrka som projektägare för att nå målen.

Den årliga tävlingen Nordic SAP Quality Award är samtidigt ett erkännande för de SAP-partner som har stöttat de vinnande företagen med sina tjänster, däribland konsultföretaget Implema som arbetar nära Smurfit Kappa i Sverige.

SAP Quality Award genomförs sedan 2008 på global, regional och lokal nivå. Priset delas ut som guld, silver och brons i tre olika kategorier för stora, medelstora och små kundprojekt där man haft ett tydligt affärsfokus.

De lokala guldvinnarna går vidare till den europeiska tävlingen EMEA Quality Award 2013 – och där presenteras resultatet i början av 2014.

I år granskades SAP-kunderna av en jury på sju personer från SAP och en extern domare från managementkonsultföretaget HerbertNathan & Co.

Vinnarna av Nordic SAP Quality Award 2013

Stora projekt:
Guld:   Millog Oy, Finland – med stöd av Atos
Silver:  Hartwall Oy, Finland – med stöd av CapGemini
Brons:  Wärtsilä, Finland – med stöd av Accenture

Medelstora projekt:
Guld:   Smurfit Kappa Group, Sverige – med stöd av Implema AB
Silver:  Statoil ASA, Norge – med stöd av SAP Consulting
Brons:  YIT Oy, Finland – med stöd av SAP Consulting

Små projekt:
Guld:   DONG Energy A/S, Danmark – med stöd av SAP Consulting och Syclo
Silver:  Orkla Shared Services, Norge – med stöd av Ciber
Brons:   Statkraft AS, Norge – med stöd av SAP Consulting

Samtliga vinnare i varje kategori följde SAP:s tio globala kvalitetsprinciper, inklusive mätmetoder och leveranser som t.ex. att

• Projekten genomförs med fokus på kvalitet, kostnad och tidsåtgång
  • Medarbetarna är kontinuerligt engagerade och att användarupplevelse är bra
  • Projektet visar bra resultat inom bemanning, styrning, risk och förändringsledning
  • Företaget uppnår och överträffar komplexa affärsmål

• Datorer, datateknik, programvaror

• affärsfokus
  • implema
  • smurfit kappa
  • sap quality award

SAP är världens ledande leverantör av affärssystem och stöder företag i alla storlekar världen över att förbättra sina verksamheter. Från förvaltning till styrelserum, från lager till försäljningsdisk, från datorer till mobila enheter - SAP gör att människor och organisationer kan arbeta effektivare tillsammans och öka insikten i sin affärsverksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga. I dag använder över 251 000 kunder SAP:s lösningar och tjänster för att sköta sina affärer lönsamt, för att kontinuerligt anpassa sina verksamheter till förändrade krav och för att växa ekonomiskt och ekologiskt hållbart. SAP är noterat på börsen i Frankfurt och på NYSE. Mer information finns på www.sap.com och www.sap.com/sweden.

Presskontakt Director Integrated Communications, SAP Norden PR och kommunikation + 46 (0)8 58772798

Mikael Westmark

Presskontakt Presskontakt, Westmark Information +46 707 339810