Efterlängtad nyhet: Ekologisk och Krav-märkt vinglögg

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 16:12 CEST

Som enda glöggmärke kan Tindra i år erbjuda en ekologisk och Krav-märkt vinglögg på Systembolaget.

- Vi är stolta över att kunna erbjuda konsumenterna en riktig vinglögg som inte bara är ekologiskt odlad utan dessutom klarar de stränga kraven för att bli Krav-märkt, säger Mikael Ek, marknadschef på Saturnus Beverages.

Efterfrågan på ekologiska produkter har stigit brant på bara några få år. Det som tidigare var alternativa produkter för en marginell kundkrets är på väg att bli en självklarhet. Utmaningen nu för tiden ligger många gånger i att hitta ekologiska råvaror - i det här fallet framför allt socker och vin - som håller rätt kvalitet.

- Utan ett bra vin blir det ingen riktigt bra glögg, säger Mikael Ek. Till Tindra ekologiskt och Krav-märkt använder vi vin gjort på Tempranillo-druvan från La Mancha-området i Spanien. Det är ett riktigt bra vin som vi är mycket glada över.

Tindra bereds enligt hantverksmässiga och över 100-åriga traditioner av Saturnus Beverages i Malmö. Kryddningen är klassisk och traditionell, utan överdriven sötma, med kanel, apelsin, kardemumma, nejlika, ingefära samt russindestillat.

Fakta:

Tindra Ekologisk och Krav-märkt vinglögg, 10% vol

Art nr: 96472-01

Pris: 69:-

Lanseras: 3 november i Systembolagets ordinarie sortiment

Finns även i dagligvaruhandeln, 2,2% vol.

För mer information, varuprover, högupplösta produktbilder m m, kontakta

Louise Ahlander, produktchef, 040-671 19 10, louise.ahlander@saturnus.se

Mikael Ek, marknadschef, 040-671 19 04, 0708-84 90 04, mikael.ek@saturnus.se