Ge inte avkall på smaken – bara sockret

Ge inte avkall på smaken – bara sockret

En återkommande glöggfavorit på Systembolaget är Tindra Vinglögg utan tillsatt socker. En populär glögg för den som inte vill eller kan konsumera så mycket socker.

Omkring 350 000 svenskar har diabetes och måste av medicinska skäl undvika socker. Därtill kan läggas alla andra som vill minska eventuella risker med överdriven sockerkonsumtion. Tindra glögg finns i två varianter som är just utan tillsatt socker. Dels en vinglögg, 10%, som säljs på Systembolaget, och dels en lättglögg, 2,2%, som finns i dagligvaruhandeln.

Tindra utan tillsatt socker är modern glögg med klassisk och fyllig smak, med en bas av Cabernet Sauvignon. Kryddningen kommer från våra egna ansättningar och extraktioner av julkryddor som bl.a. kanel, kardemumma, pomerans och nejlika som vi gör i vår fabrik, berättar Louise Ahlander, produktchef på Saturnus i Malmö.

- Vinglöggen har allt det som en riktig vinglögg ska ha men utan tillsatt socker innehåller den bara 5 gram kolhydrater per 100 ml vilket bara är drygt en tredjedel av vad en vanlig glögg innehåller. Dessa kolhydrater är naturligt fruktsocker som kommer från juicer som ger glöggen en del av sin karakteristiska smak.

Saturnus grundades 1893 i Malmö och har sedan starten tillverkat glögg enligt hantverksmässiga traditioner.

Tindra glögg sortimentet består av

• Tindra Vinglögg utan tillsatt socker, 10%vol, på Systembolaget
  • Tindra Glögg utan tillsatt socker, 2,2%, i dagligvaruhandeln
  • Tindra Glögg, 2,2%, i dagligvaruhandeln
  • Tindra Roséglögg, 2,2%, i dagligvaruhandeln
  • Tindra Årets glögg Saffran, 2,2%, i dagligvaruhandeln

Om du önskar smakprov, högupplösta bilder eller har några frågor om Tindra glögg, kontakta gärna Louise Ahlander, produktchef, 040-671 19 10, louise.ahlander@saturnus.se eller Fredrik Lamorell, marknadschef, 040-671 19 05, fredrik.lamorell@saturnus.se.

Familjeföretaget Saturnus i Malmö är i dag en utpräglad dryckesaktör med såväl egenproducerade drycker som agenturprodukter. Saturnus representerar idag internationella varumärken såsom Evian, Aquador, V-energidryck, Ubuntu Cola, White Tiger och Fruit Hit Smoothies. Företaget är dessutom en av väldigt få producenter av alkoholhaltiga drycker i Sverige och har även legotillverkning av spritdrycker. I det egenproducerade sortimentet återfinns bl.a. Skärgårdssnapsar, Utö, Piratens Besk, Tindra Glögg samt Saturnus Drinkmixers. Saturnus grundades 1893 och har i dag 30 anställda. Bolaget hade 2009 en omsättning på ca 100 miljoner kronor.