Skärgårdssnapsar i ny utsmyckning &  storlek

Skärgårdssnapsar i ny utsmyckning & storlek

Inför snapssäsongen 2019 presenterar svenska spritproducenten Saturnus två nyheter rörande de populära sommarsmakerna med de skärgårdklingande etiketterna ”Fjäderholmarna” och ”Grinda".

Många huvudstadsbesökare passar på att ta en båttur till stadens närmaste skärgårdsparadis. Men Fjäderholmarna är inte bara en mysig ö i Stockholms hamninlopp, det är också en somrig, fyllig snaps med frisk fläderkaraktär. Tillverkad av Saturnus, en av Sveriges få och äldsta producenter av kryddat brännvin. Att krydda brännvin med just fläder är för övrigt ett typiskt sydsvenskt tillvägagångssätt.

Inte bara kräftor kräver dessa drycker. Midsommar, jul och påsk – Skärgårdssnapsarna finns alltid där smaksatta med allehanda kryddor, frukter och bär en tradition som vi aldrig tycks få nog av.

– Väl kyld lämpar sig Fjäderholmarna förträffligt till milda sillinläggningar, vit sparris, skaldjur och lättare kötträtter, säger Lajla af Trolle, som är produktchef på Saturnus. Den kan också drickas som aperitif med en isbit i eller som drink tillsammans med fläderdryck och bubbel.

Till snapssäsongen 2019 har Fjäderholmarna försetts med ny flaska och design. Ett stilenligt smakfullt tilltal som väl speglar det som väntar när korken är uppkorkad och innehållet klart för servering!

Med sitt fina värdshus och sina natursköna omgivningar är ljuvliga ön Grinda ytterligare ett populärt utflyktsmål i Stockholms skärgård. Faktum är att beskrivningen passar lika bra på den ekologiska akvaviten ”Grinda Dillakvavit”.

– Här pratar vi, som namnet indikerar, en tydlig dillkaraktär med en frisk ton av citron, berättar Lajla. Den lätt krispiga och distinkta smaken utgör en perfekt match ihop med havets skafferi.

Grinda Dillakvavit serveras fördelaktigast väl kyld till löjrom, skaldjur och fiskrätter.

I vår lämnar de första flaskorna Grinda Akvavit i den nya storleken 35 centiliter Saturnusdestilleri.

– Kvarting har i princip blivit ett standardmått på marknaden så det är helt enkelt efterfrågan som styrt vårt beslut att leverera även Grinda Dillakvavit i 35-centiliters flaskor, förklarar Lajla af Trolle, Saturnus.

Fjäderholmarna Ekologisk Flädersnaps 50cl. Systembolaget artikelnummer 8498402. Pris 199 kr.

Grinda Ekologisk Dillakvavit 35 cl. Systembolaget artikelnummer 8634702. Pris 149 kr.

Lanseringsdatumet 6:e maj.

För mer information, produktprover och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

LAJLA AF TROLLE

Produktchef, Saturnus I Tel: 0708-84 90 10 Lajla.afTrolle@saturnus.se

Fakta om Saturnus: År 1893 grundades firman Saturnus som redan från början framställde glögg, likör och sprit. Sedan 1920 har Saturnus varit i familjen Liepes ägor i fyra generationer. Nuvarande ägare och VD Edward Liepe, har utvecklat företaget till en utpräglad svensk dryckesaktör med såväl egenproducerade drycker som agenturprodukter.

Låt dig väl smaka och besök oss gärna på www.saturnus.se I www.facebok.com/Saturnus1893