Superfrukt glögg - mer än en god glögg!

Superfrukt glögg - mer än en god glögg!

Sveriges äldsta och största glöggfabrik Saturnus – hänger på den globala trenden med funktionella drycker. Årets stora nyhet SUPERFRUKTGLÖGG är gjord på riktigt vin där alkoholen tagits bort med superfruktjuice från granatäpple, blåbär, blodapelsin och aroni. Och alkoholfri förstås!

Att ett traditionsbundet inslag i julfirandet kan vara både gott och nyttigt bevisas när landets äldsta glöggfabrik – Skånska Saturnus – presenterar årets nyhet i sortimentet.

– Liksom när det gäller våra övriga produkter ligger det ett gediget arbete bakom SUPERFRUKTGLÖGG, säger Edward Liepe, VD och fjärde generationens ägare i Saturnus. Självklart ställer, det extra höga krav på våra blenders och produktansvariga när vi nu introducerar något så unikt som en glögg Superfuktglögg.

SUPERFRUKTGLÖGG är baserat på ett fylligt smakrikt varsamt avalkoholiserat vin från Spanien kombinerat med hundraprocentigt naturliga superfruktjuicer från granatäpple, blåbär, blodapelsin och aronia. Glöggen blir extra supergod om man tänker lite nytt och byter ut de gamla hederliga tillbehören mandel och russin mot till exempel en skiva citron, torkade blåbär och tranbär, granatäpplekärnor, skållad mandel eller hackad mörk choklad.

SUPERFRUKT GLÖGG kommer att finnas tillgänglig på Systembolaget från den 4:e november men redan från slutet av oktober i alla välsorterade livsmedelsbutiker.

FAKTARUTA:

Granatäpple är bland de frukter som innehåller mest antioxidanter, däribland ellaginsyra, som har bevisat sjukdomsbekämpande effekt. Frukten är dessutom en betydande källa till vitamin A, B och C samt mineraler som kalcium och järn.

Det nordiska superbäret Blåbär är fullproppat med nyttigheter som magnesium, mangan, kalcium, järn och B-vitamin. Blåbäret får sin färg från ämnet anticyanin – en kraftig antiinflammatoriskt verkande antioxidant. Bäret är också bra mot en mängd olika magbesvär.

Blodapelsinens röda färg kommer också den från antocyanin, den immunförsvars-stärkande antioxidanten som förekommer i många så kallade ”superfruits”. Blodapelsinen innehåller även lykopen, samma röda ämne som finns i tomater. Lykopen är en sorts karotenoid som anses minska risken för vissa former av cancer.

Aronia har en lång historia som medicinalväxt i Europa. Den är förvånansvärt okänd i vårt land, trots att dess buskar växer här. Särskilt populär är aronian i Tyskland och Östeuropa. Bäret är unikt i sin höga koncentration av antioxidanter, vitaminer, mineraler och andra hälsofrämjande substanser. En mängd vetenskapliga undersökningar har dokumenterat vad aronia kan hjälpa till med. Exempel: förbättrar cirkulationen, motverkar skadligt kolesterol, stärker levern, skyddar cell-DNA och cellembran, reglerar blodsocker, främjar viktminskning och fettförbränning, skyddar hjärnan mot för tidigt åldrande. Med mera, med mera!

För ytterligare information om Saturnus alla nyheter och sortiment varmt välkommen att kontakta:

LAJLA AF TROLLE Brand Manager, Saturnus I Tel: 0708 84 90 10 lajla.aftrolle@saturnus.se

I familjeföretaget Saturnus glöggfabrik har vi tillverkat glögg sedan 1893. All vår glögg tillverkas i Sverige av väl utvalda råvaror. Låt dig väl smaka och besök oss gärna på www.saturnus.se I www.facebok.com/Saturnus1893