Två läckra och Fairtrade-märkta smoothies

Två läckra och Fairtrade-märkta smoothies

Är du sugen på ett gott och nyttigt mellanmål som dessutom bidrar till förbättrade ekonomiska villkor i utvecklingsländerna? Då är Fruit Hit smoothies något för dig!

Fruit Hit är två nya Fairtrade-märkta smoothies som nu lanseras på den svenska marknaden. Smoothien finns i två smaker som är gjorda av 100% frukt och är därmed helt fria från tillsatt socker, färgämnen och konserveringsmedel.

Fruit Hit Mango & Apelsin är gjord på 100% Fairtrade-certifierad frukt, bl.a. mango från Peru, apelsiner och guava från Brasilien och äpplen från Sydafrika. Den andra smaken, Äpple & Svartvinbär är fylld med nyttiga näringsämnen som hjälper kroppen att tillgodose sig med antioxidanter, och innehåller äpple, svartvinbär, banan, röd druva och svartmorot. En Fruit Hit smoothie ger dig nästan hälften av det rekommenderade dagliga intaget av frukt och grönt.

- Fruit Hit smoothies är ett gott och hälsosamt mellanmål som är lätt att ta med sig. Förutom att de är två goda produkter är det ett extra plus att Fruit Hit är Fairtrade-märkt så att produkterna även gör gott för odlarna i utvecklingsländerna, säger Louise Ahlander, produktchef på Saturnus Beverages.

Fruit Hit smoothies lanseras i dagligvaruhandeln v 36 och kommer att säljas i Ica och Coop butiker. Konsumentpriset är ca 18 kronor. Om du önskar smakprov eller har några frågor om Fruit Hit smoothies, kontakta gärna Louise Ahlander, produktchef, 040-671 19 10, louise.ahlander@saturnus.se eller Fredrik Lamorell, marknadschef, 040-671 19 05, fredrik.lamorell@saturnus.se.

Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. För mer information om Fairtrade, vänligen besök www.fairtrade.se

Familjeföretaget Saturnus i Malmö är i dag en utpräglad dryckesaktör med såväl egenproducerade drycker som agenturprodukter. Saturnus representerar idag internationella varumärken såsom Evian, Aquador, V-energidryck, Ubuntu Cola och White Tiger. Företaget är dessutom en av väldigt få producenter av alkoholhaltiga drycker i Sverige och har även legotillverkning av spritdrycker. I det egenproducerade sortimentet återfinns bl.a. Skärgårdssnapsar, Utö, Piratens Besk, Tindra Glögg samt Saturnus Drinkmixers. Saturnus grundades 1893 och har i dag 30 anställda. Bolaget hade 2009 en omsättning på ca 100 miljoner kronor.