Savelend genomför kraftfull förstärkning av sin styrelse

Stockholm, 24 juni 2019 - Finansföretaget Savelend har valt att stärka sin styrelse i den kraftiga tillväxtfas som bolaget befinner sig med en planerad notering på First North Nasdaq under 2020. Valet av tre nya ledamöter har fallit på väl renommerade kandidater med gedigen erfarenhet av styrelsearbete och verksamhet inom bank, finans, försäkring- och kreditsektorn.

De tillträdande ledamöterna i Savelends styrelse är:

Bo Engström, ny styrelseordförande Savelend

Bo har lång och bred erfarenhet inom bank, finans och försäkring, dels som Vd på olika försäkringsbolag under 14 år varav sex på ett noterat bolag, dels som ansvarig för compliance Stadshypotek AB, en del av Handelsbanken.

Birgit Beyer, ny styrelseledamot, Savelend

Kommer närmast från posten som Vd för Volkswagen Finans Sverige. Under sin tid inom Volkswagen-gruppen har hon verkat på höga positioner, bland annat som styrelseledamot i flera av Scanias finansbolag i och utanför Sverige. Birgit har en masterexamen i nationalekonomi från Universität zu Köln.

Peter Hein, ny styrelseledamot, Savelend

Finansdirektör på Genovis som är noterat på Nasdaq First North. Tidigare Vd och CFO på Granngården vilket förvärvades av EQT. Peter har internationell erfarenhet via sina tidigare uppdrag för Q-Med AB och Swedish Match.

Savelends styrelse utgörs utöver ovan nämnda nya ledamöter av Alexander Lidén, Jonas Ahlberg, Jacob Gevcen och grundaren Ludwig Pettersson Vd.

Savelend tackar de avgående styrelseledamöterna för en gedigen insats som har betytt mycket för bolaget i dess tillväxtresa med en mission att riva barriärer för att fler ska kunna välja olika sorters investeringar. Jonas Olsson fokusera mer på sin egen verksamhet. Göran Andersson blir en del av bolagets IT-utskott, Harald Axelius, en av Savelends första investerare fokuserar på nystartade bolag. Per Wolf fortsätter som Savelends marknadschef.

För mer information vänligen kontakta
Ludwig Pettersson
Vd Savelend
E: ludwig.pettersson@savelend.se

• Företagsinformation

• bo engström
  • first north nasdaq
  • savelend
  • peter hein
  • birgit beyer

Om Savelend

Savelend lanserades 2014 och tillhandahåller en egenutvecklad plattform där investerare kopplas samman med låntagare. På så sätt får privatpersoner och företag möjlighet att investera i olika kredittyper med varierande löptider, räntor och risknivåer.

Under 2018 förmedlade Savelend cirka 21 000 krediter till ett värde av över 150 miljoner kronor. Savelend Sweden AB har tillstånd från Finansinspektionen att lämna och förmedla konsumentkrediter, medan systerbolaget Savelend Europe AB tillhandahåller betaltjänster i rollen som svenskt auktoriserat betalningsinstitut med tillstånd från samma tillsynsmyndighet.

Ludwig Pettersson

Presskontakt CEO +46 (0)73-073 12 81