IKEA är Sveriges mest hållbara detaljhandelsföretag inom mode & inredning

För tredje året i rad placerar sig IKEA på topp 10 i undersökningen Sustainable Brand Index™ och är därmed Sveriges mest hållbara detaljhandelsföretag inom mode & inredning. I Norge och Danmark vinner IKEA däremot hela undersökningen framför inhemska varumärken.

-Detaljhandelsbranschen står inför utmaningen att hantera ändrade konsumtionsvanor och IKEA är snabba med att leverera lösningar på detta. De använder också sina varuhus för att kommunicera på bästa sätt, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen hos Sustainable Brand Insight.

Topp 5 i branschen Detaljhandel - mode & inredning 2013:

1. IKEA
  2. Naturkompaniet
  3. Polarn & Pyret
  4. Indiska
  5. Hästens

Sett till trenden syns annars att cirka 90% av företagen i undersökningen faller i anseende inom både miljöansvar och socialt ansvarstagande. Denna negativa trend beror på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det resulterar i att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år.