IKEA, Tryg och Jysk rankas som de mest hållbara varumärkena i Danmark

Svenska IKEA, följt av Tryg och Jysk, är det mest hållbara varumärket i Danmark när danska konsumenter får bestämma. Detta är resultatet av Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index™, som genomfördes för första året i Danmark.
Ingvar Kamprads IKEA har ett starkare hållbarhetsanseende i Danmark än i Sverige, där IKEA "endast" rankas som det åttonde mest hållbara varumärket på marknaden. 24% av Danmarks befolkning anser att IKEA är bra eller väldigt bra på att ta ansvar för miljön, och 23% anser dem vara bra eller väldigt bra på socialt ansvarstagande. Sammantaget adderar detta till en storseger för IKEA med 14 procentenheter till näst högst rankade Jysk.- Dessa siffror kan tyckas låga till en början, men faktum är att konsumenter finner det väldigt svårt att första vad företag faktiskt gör inom hållbarhet och huruvida de anser detta vara bra eller dåligt. Å andra sidan har danskarna generellt sett mer klara åsikter än till exempel svenska konsumenter säger Erik Hedén, ansvarig för undersökningen på Sustainable Brand Insight.72% av den danska befolkningen har till viss del miljöansvar i åtanke när de köper en vara eller tjänst. Den motsvarande siffran för socialt ansvarstagande är 77%.- Hållbarhet har hög prio på IKEAs agenda, så vi är naturligtvis väldigt stolta över det positiva resultatet från Sustainable Brand Index. Men även om undersökningen visar att vi är på rätt spår, kommer vi att fortsätta fokusera på möjligheterna.  Vi vill bli ännu bättre på att inspirera människor till att leva ett mer hållbart liv hemma, samtidigt strävar vi ständigt efter att driva våra butiker med hänsyn för människor och miljön, säger Jonas Engberg, Hållbarhetschef på IKEA Danmark.

• rapporter

Undersökningen Sustainable Brand Index™ grundades 2011 i Sverige och lanserades för första gånge i Danmark, Norge och Finland 2013. 18 000 konsumenter intervjuades om deras syn på 460 varumärken.

Läs mer på: