Nordea mest hållbar av storbankerna

Sustainable Brand Index, Nordens största undersökning om hållbarhet, släpper nu rankinglistorna över de mest hållbara varumärkena enligt Millennials (16-25 år), studenter och konsumentgruppen Smart (den del av befolkningen som agerar mer hållbart). Studien kallas Future Consumers. Resultatet i grupperna ser klart annorlunda ut jämfört med vad svenskarna i stort tycker om företagens hållbarhet.

ICA Banken är den bank som anses vara mest hållbara med Nordea som god tvåa i branschen. Nordea är alltså den av storbankerna som enligt Millennials är mest hållbar. Hela 62 placeringar bättre på listan för Millennials än för svenskar överlag. Efter Nordea följer Swedbank, SEB, Skandiabanken och Avanza Bank.

-”Det är intressant att se skillnaden mellan generationerna, inte minst i bankbranschen. Alla storbanker utom Handelsbanken klarar sig förvånansvärt bra enligt Millennials”, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.

Det är sjätte året i rad som varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Precis som i totalrankingen är Apoteket det mest hållbara företaget enligt Millennials, studenter och Smart-gruppen. Ett tecken på att företagets fokus på kvalitetskontroll går hem i alla delar av befolkningen.

Millennials har definierats som personer födda mellan 1990 och 2000 medan studenter är de som studerar vid högskola eller universitet. Smart har definierats som de 25% av svenskarna som konsumerar och beter sig mer hållbart än övriga befolkningen. Mer information om beteendegrupper i Sverige finns på www.sb-index.com.

Ranking i branschen – Jämförelse av placeringar i olika målgrupper

Företag Millennials Smart Studenter Totalpopulation Sverige