Storbolagscheferna ofta helt okunniga om hållbarhet

Kunskapen om hållbarhet och underleverantörernas arbete med ansvarstagande är låg och i många fall obefintlig bland chefer på Sveriges största bolag. Drygt 60 procent vet inte vad deras leverantörer gör inom hållbarhet. Det visar Sustainable Brand Index B2B som har släppts för andra året i rad. Allra minst vet cheferna om sina leverantörers arbete med socialt ansvar, exempelvis goda arbetsvillkor, antikorruption och jämställdhet.

Siffrorna skapar utmaningar eftersom det är dessa beslutsfattare som sitter på mest pengar och tar de stora investeringsbesluten.

- Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt genom sina investeringar inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index.

Förklaringen står enligt Erik Elvingsson Hedén att finna i det faktum att allt för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer. Inte bara på köparsidan utan också från leverantörernas sida.

-Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Det är ineffektivt eftersom endast 3 procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, avslutar Erik Elvingsson Hedén.

De branscher vars arbete med hållbarhet beslutsfattarna har allra minst kunskap om är försäkring, pension, fastigheter och telekommunikation.

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 bland beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.