Stormberg er Norges mest bærekraftige varemerke

Ifølge norske forbrukere er Stormberg det mest bærekraftige varemerket. Dette er resultatet av Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet, Sustainable Brand Index™, som er blitt utført i Norge for andre gang i år.

- Bærekraftighet er ikke et markedsvalg eller en strategi fra Stormberg sin side. Dette dreier seg om et valg i tiden. Det handler like mye om individer som global innflytelse. Og det handler om å respektere kundene våre så mye at vi ønsker å gi dem best mulig produkt på best mulig måte. Vi ventet ikke til kundene krevde et kollektiv ansvar, vi valgte ansvarlighet da vi etablerte Stormberg, sier Steinar J. Olsen, adm. direktør hos Stormberg.

Stormberg tar steget opp fra fjorårets andreplass og tar tronen fra svenske IKEA.  42 % av Norges befolkning mener at Stormberg er gode eller meget gode til å være ansvarlige for miljøet, mens 40 % mener at de er gode eller meget gode når det gjelder sosial ansvarlighet.

- Stormberg er Patagonia i Norden. Det er derfor ikke overraskende at de framstår som enestående i denne undersøkelsen. Gjennom inngående arbeid, som var starten til kjernevirksomheten i bedriften, har de også klart å overbevise kundene om sin storhet, sier Erik Hedén, seniorpartner hos Sustainable Brand Insight, bedriften som står bak denne varemerkeundersøkelsen.

Undersøkelsen Sustainable Brand Index™ ble etablert i Sverige i 2011. Den ble første gang lansert i Norge, Danmark og Finland i 2013, da 24 000 forbrukere ble intervjuet om sitt syn på 600 varemerker.