Sustainable Brand Insight och Berghs startar utbildning inom hållbarhetskommunikation

Analys- och strategiföretaget Sustainable Brand Insight och Berghs School of Communication startar under 2014 en utbildning inom strategisk hållbarhetskommunikation.

De flesta större företag inser i dag vikten av att ta sitt ansvar för miljö, människa och samhälle. Valet bli ett hållbart företag innebär i förlängningen också stora kommunikativa möjligheter. För att lyckas med detta krävs dock rätt kunskap och verktyg.

-Kombinationen av Berghs pedagogik och erfarenhet av kommunikation och vår kunskap om hur man skall arbeta strategiskt med hållbart varumärkesbyggande skapar ett otroligt starkt koncept, säger Erik Hedén på Sustainable Brand Insight.

Behovet kring en utbildning har successivt växt fram i takt med att hållbarhet blivit allt viktigare för konsumenterna samtidigt som företagen har haft svårt att förstå hur de skall nå ut med sina insatser på rätt sätt.

Tomi Tägtström är chef för Berghs Solutions skräddarsydda utbildningar inom kommunikation till företag. Han menar att hållbar kommunikation börjar bli mer intressant för allt fler företag och yrkesroller.

-Det är inte bara marknadsavdelningen, utan även andra medarbetare som behöver kunna ligga steget före när det gäller att kommunicera hållbarhet.

Första kullen börjar studierna redan i februari och kommer att följas av ytterligare elever senare under året.