Vattenfall mest hållbara när unga får bestämma

Sustainable Brand Index, Nordens största undersökning om hållbarhet, släpper nu rankinglistorna över de mest hållbara varumärkena enligt Millennials (16-25 år), studenter och konsumentgruppen Smart (den del av befolkningen som agerar mer hållbart). Studien kallas Future Consumers. Resultatet i grupperna ser klart annorlunda ut jämfört med vad svenskarna i stort tycker om företagens hållbarhet.

En av de kanske största skrällarna är att statliga Vattenfall anses vara mest hållbart av elbolagen enligt både Millennials och studenter.

-”Det är intressant att analysera de stora skillnaderna mellan svenskar i stort och just dessa grupper. Att Vattenfall går så bra hos unga beror delvis på att de inte har samma långa negativa historik kring miljöfrågor som hos resten av befolkningen”, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.

Tvåa i elbranschen enligt Millennials är Göteborg Energi och först på en tredjeplats kommer GodEl som annars anses vara det mest hållbara elbolaget när alla svenskar, oavsett ålder, tillfrågas.

Det är sjätte året i rad som varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Precis som i totalrankingen är Apoteket det mest hållbara företaget enligt Millennials, studenter och Smart-gruppen. Ett tecken på att företagets fokus på kvalitetskontroll går hem i alla delar av befolkningen.

Millennials har definierats som personer födda mellan 1990 och 2000 medan studenter är de som studerar vid högskola eller universitet. Smart har definierats som de 25% av svenskarna som konsumerar och beter sig mer hållbart än övriga befolkningen. Mer information om beteendegrupper i Sverige finns på www.sb-index.com.

Ranking i elbranschen – Jämförelse av placeringar i olika målgrupper

Företag Millennials Smart Studenter Totalpopulation Sverige