Nya sättet att ha bil. Då och då.

Bilägandet är inte vad det än gång var. Bättre kommunikationer, ny teknik och en ökad insikt i farorna med klimatförändringar har berett väg för alternativ. I takt med att städer utvecklar sina cykelmöjligheter och elcyklar underlättar även lite längre och tyngre sträckor minskar beroendet av bilen. Men behovet finns fortfarande kvar och många anser att en rimlig kompromiss är ett ”då och då-ägande”, eller en lösning där de kan ha bil bara när de faktiskt behöver det.

Hyrbilsfirmor, bilpooler och bilföretag har alla försökt hitta sin approach till den förändrade bilkulturen och ett exempel på det är tjänsten Audi Unite. Det välkända bilmärket har försökt hänga med i utvecklingen och skapat vad de kallar för bilcirklar, där mellan två och fem personer delar på en bil. Genom smidiga app-baserade lösningar hoppas de kunna utveckla ett koncept där gemensamma leasingavtal ger ägarna tillgång till en nyservad och välfungerande bil till ett betydligt lägre pris än om var och en leasade varsin bil. Ett annat exempel är den webbaserade tjänsten FlexiDrive där privatpersoner under parollen ”Hyr grannens bil” kan hyra eller hyra ut bilar för såväl enstaka körningar som längre hyresperioder. Både bilägare och de som vill hyra registrerar sig via hemsidan och efter noggranna kontroller sker uthyrningen smidigt och säkert för båda parter.

Volvoägda Sunfleet är Sveriges största bilpool och med över tusen bilar i femtio städer har de börjat arbeta för att få nya bostadsbyggen anpassade till just bilpoolslösningar. De menar att en bilpoolsbil skulle kunna täcka behovet hos femtio hushåll och att all den parkeringsyta som i dagsläget används för privatbilar skulle kunna skapa en grönare och mer levande boendemiljö. Utöver företagen finns givetvis de mer traditionella lösningarna, ideella bilpooler där grannar och arbetskamrater delar på bilägaransvaret och ser till att alla kan ha tillgång till bil när det behövs, utan någon ekonomisk vinning.

Tillsammans ger de här initiativen fler människor tillgång till bil samtidigt som det privata bilkörandet faktiskt minskar. Eftersom allt gemensamt ägande och nyttjande kräver ett visst mått av planering minskar slentriankörandet och fler väljer att ta cykeln eller åka kommunalt istället för att ta bilen. Det innebär att miljöpåverkan minskas drastiskt då en bilpoolsmedlem minskar sitt bilkörande med cirka en tredjedel. Utöver de uppenbara miljöfördelarna och den privatekonomiska vinningen finns det andra anledningar att tänka över det privata bilägandet och beroendet av bilen. I framförallt städerna är många av bilturerna direkt onödiga och skulle kunna ersättas av cyklar vilket inte bara skulle skapa en lugnare stad, utan även gynna befolkningen genom regelbunden motion och alla hälsofördelar som det innebär.

Är du intresserad av att läsa mer om alternativa sätt att ha bil så ta en titt på någon av följande sidor:

www.trafikverket.se/bilpool/
www.bilpool.nu
www.flexidrive.se
www.moveabout.se
www.sunfleet.com
www.audiunite.com

Läs de andra artiklarna i serien: Nya sättet att ha bil.

Nya sättet att ha bil. Att inte ha det »

Nya sättet att ha bil. Hyr grannens »

Nya sättet att ha bil. Leasa i grupp »