SBM stödjer barncancerfonden 2016 genom att sponsra team Rynkeby

SBM Försäkring är stolt guldsponsor av team Rynkeby Malmö 2016 i deras arbete för barn och deras familjer som drabbats av cancer.

Välgörenhetsprojektet team Rynkeby samlar varje år in åtskilliga miljoner till fördel för barn med cancer och deras familjer. Som avslut på projektåret cyklar deltagarna i team Rynkeby varje sommar till Paris för att uppmärksamma barnens kamp.

- Cancer är en sjukdomsom många av oss fått uppleva hos våra nära och kära. När ett barn drabbas känns det extra tungt och smärtsamt. Att redan som barn möta sjukdomen och samla den kraft som behövs för att ta sig igenom utmaningen är en tuff start. Men tack vare organisationer som Barncancerfonden görs hela tiden framsteg med bättre behandlingsmetoder där fler liv kan räddas. Vi vill i år stödja Barncancerfonden och deras arbete inom forskningen, för att rädda liv och underlätta den resa som sjukdomen innebär. I år kommer dessutom vår kollega Martin att lägga många svettiga mil bakom sig till förmån för alla de barn som drabbas. Har ni lust, kommer ni kunna följa honom på vår Facebook, säger Helene Wolter Alehammar, marknadschef på SBM.

I år är det 15 år sedan team Rynkeby grundadesi Danmark och sex år sedan svenska lag deltog första gången. Projektet består i år av 1600 cyklister och 400 servicedeltagare fördelade på 38 lag i fem länder; Danmark, Sverige, Norge, Finland och Färöarna.

Utöver att samla in så mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden genom bland annat guldsponsorer, som SBM Försäkring, och events med bössinsamlingar, så ska deltagarna även komma i form inför cyklingen till Paris. Fram till avfärd den 9e juli så ligger cyklisterna i hårdträning för att orka med de ca 130 milen de ska cykla under 1 vecka.

Deltagandet i projektetbekostas helt av deltagarna själva vilket betyder att alla pengar som deltagarna samlar in oavkortat går till en av de fem barncancerorganisationerna som team Rynkeby samarbetar med i Norden. I år är de insamlade pengarna i Sverige öronmärkta för arbetet med syskonstöd och forskning om leukemi.

- Huvudparten av pengarna går till att finansiera forskning inom barncancer. Barncancer är fortsatt den sjukdom som tar flest barns liv i åldrarna 1-15 år och det är allt för många barn som får allvarliga biverkningar av behandlingen, säger Carl Erik Dalbøge.

Team Rynkeby samlade in61,3 miljoner kronor till barn med cancer totalt i hela Norden 2015– från det gick 13,4 miljoner till Barncancerfonden i Sverige.

Lagen cyklar till Paris mellan den 9:e juli till den 16:e juli 2016.