Stora Biltvättarhelgen 23-24 april – tvätta bilen rätt!

Gör du rätt när du tvättar din bil? Då tvättar du förstås din bil i en biltvätt eller i en gör-det-själv-hall. Där finns det nämligen avskiljare i avloppet som tar hand om föroreningar och oljerester innan vattnet fortsätter ut i det allmänna avloppsnätet. Om du, mot förmodan, tvättar bilen på gatan (eller på egen garageplats) rinner tvättvattnet ner i dagvattenbrunnarna och hamnar sedan helt orenat i våra vattendrag där föroreningarna ställer till med stor skada.

För att sätta fokus på nödvändigheten av att tvätta på bilen på rätt sätt arrangerar organisationen Svenskt Vatten varje år Stora Biltvättarhelgen. I år inträffade helgen den 23–24 april. På deras hemsida svenskvatten.se kan du läsa mer om både arrangemanget och vikten av att tvätta rätt.

Av totalt cirka 30 miljoner biltvättar per år tvättar vi svenskar våra bilar på gatan två av tre gånger. Sammanlagt blir dessa 20 miljoner(!) ”fultvättar” till stora mängder föroreningar som letar sig ut i våra vattendrag, till fara för både växtlighet och vattenlevande organismer. Så vikten av att tvätta rätt, i biltvätt, kan inte nog understrykas.

Många av de svenska kommunerna engagerar sig i Stora Biltvättarhelgen som ett led i arbetet att säkerställa bra kvalitet på vårt vatten. Ett exempel är VA SYD, ett kommunalförbund där kommunerna Malmö, Lund, Eslöv och Burlöv ingår.

– Vi jobbar en hel del i de sociala medierna med det här och dessutom har vi ganska nyligen gjort ett utskick till alla boende i våra fyra medlemskommuner, säger Nina Steiner som är kommunikatör på VA SYD och betonar hur viktigt arbetet med att få oss att tvätta bilen i biltvättanläggningar är för att hålla våra vattendrag så rena som möjligt.

Även du kan ta del av det arbete som VA SYD gör i de sociala kanalerna för vårt vatten, bland annat den minienkät som finns på deras VA SYD facebooksida och varför inte titta på deras film om hur du tvättar bilen miljöklokt En film som du för övrigt från och med den 15 april kan stöta på också när du går på bio.

Läs mer på biltvattarhelgen.se