Underlätta skadehanteringen genom att fotografera vid skadetillfället

Många bilägare skulle snabbare kunna få ut ersättning från sitt försäkringsbolag för t ex krockskador om de direkt efter kollisionen tog tydliga bilder på situationen.

Tyvärr visar de flesta bilder som de drabbade faktiskt skickar in helt fel saker. Ofta är det närbilder på bucklor och repor som skickas in, mer sällan sådana som är tagna på längre avstånd.

Vilken typ av skador som uppstått framgår ofta i texten i den vanliga skadeanmälan. Det som verkligen kan hjälpa försäkringsbolaget är bilder som visar hela situationen.

Varje år får försäkringsbolagen in stora mängder anmälningar rörande vagnskador. Påkörning bakifrån, backningsolyckor och skador på parkerade bilar är vanligast.

Att dokumentera med bilder är ännu inte särskilt vanligt men är något vi bilägare borde bli bättre på. De flesta av oss har ju ändå oftast telefonen nära till hands.

Tips!Ladda ner appen SBM Väghjälp. I den har du både all information om din bil samlad och du kan enkelt fylla i din skadeanmälan direkt på plats. En steg-för-steg guide hjälper dig samla in all nödvändig information om du råkar ut för en trafikolycka. Det finns ett speciellt steg för bilder med anvisningar om vad du bör fotografera. Du skapar sedan en skadeanmälan i pdf-format färdig att spara eller skicka direkt till ditt försäkringsbolag - oavsett försäkringsbolag!
Läs mer om appen SBM Väghjälp »

Givetvis ska du ha försäkringen SBM Väghjälp också, så att du snabbt och lätt kan få hjälp!