Vad är ett vinterdäck - egentligen?

Ett vinterdäck kan vara både med och utan dubbar (friktionsdäck). För att få räknas som ett vinterdäck ska däcket vara särskilt framtaget för just vinterkörning och märkt med M+S, M-S, M&S, MS, M.S. eller Mud and Snow.

Märkningen är inte helt enkel att förstå, i synnerhet inte då det även förekommer däck med märkningen M och S som inte alls är avsedda för vinterbruk. Det kan exempelvis vara däck avsedda för terrängkörning. Så förutom bokstavsmärkningen bör du även hålla utkik efter en märkning i form av en snöflinga. Först när däcket också är försett med en sådan kan du vara säker på att bokstavskombinationen gäller för ett däck som är avsett för vinterväglag.

Krav på vinterdäck gäller vid vinterväglag för personbil*, lätt lastbil och lätt buss under perioden 1 december till 31 mars. Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Du bör tänka på att det kan finns olika regler i olika länder för vad som räknas som vinterdäck. En sammanställning över vilka däck som är godkända som vinterdäck i Skandinavien hittar du på The Scandinavian Tire and Rim Organizations (STRO) hemsida, www.stro.se.

Kom ihåg att det inte finns några däck som är lämpliga för att köra med året runt i vårt nordliga klimat här i Sverige. Välj alltid däck efter de förhållanden som gäller där du har för avsikt att köra, oavsett om du föredrar däck med eller utan dubb, och glöm inte att det i vissa stadsmiljöer är förbjudet att framföra fordon försedda med dubbade däck.

*: Personbil klass I och II med maximal totalvikt på 3 500 kg.