Vem äger bilens data?

Bilar som på ett eller annat sätt samlar in data om sin egen funktionalitet och om förarens handhavande blir en allt vanligare företeelse och omfattar alltmer information. Syftet är ofta att öka kunskapen om säkerhet, hållbarhet, miljöpåverkan och bekvämlighet. Informationen som samlas in kan till exempel handla om beteenden hos föraren, resvanor, resvägar och hur bilen framförs och underhålls.

Det kan handla om både långsiktiga statistiska data och om information som är relevant just nu, i stunden. Informationen och hanteringen av den kan exempelvis vara till stor hjälp för räddningstjänsten vid en olycka, användas i marknadsföringssyfte eller för att informera dig (eller andra) om hur bilen mår och vad som behöver åtgärdas när något går sönder eller behöver bytas ut.

Den stora mängdeninformation som samlas in används också för att skapa förarprofiler. De kan i sin tur användas för exempelvis erbjudanden riktade till föraren, förändrade underhållskostnader eller försäkringsjusteringar. Idag är det i princip ingen förutom fordonstillverkarna som har dels tillgång till den information som samlats in, dels kännedom om vilka uppgifter det rör, hur länge de har lagrats eller kommer att lagras och hur de används eller kan komma att användas.

Mattias Sandströmär jurist på Datainspektionen och jobbar bland annat med den statliga utredning som just nu pågår om självkörande fordon. Han menar att frågan kring hanteringen av fordonsdata är komplex och svår att svara entydigt på.

– Rent allmänt kan man säga att de uppgifter som direkt eller indirekt går att hänföra till en person är personuppgifter. Hur personuppgifter får behandlas regleras av gällande lagstiftning, som inte går att förhandla bort. Handlar det däremot om sådant som är frikopplat från person, blir det, något förenklat uttryckt, upp till parterna att sluta avtal kring hur de ska hanteras, säger Mattias Sandström.

Bilisternas europeiska paraplyorganisation, FIA Region 1, har utfört ett så kallat tekniskt test, som man menar visar hur mycket information nya fordon kan samla in och skicka vidare. Enligt organisationen visar testet att en stor mängd information samlas in i avsikt att skapa tydliga förarprofiler. Här följer en lista med ett urval av det man menar en ny personbil kan berätta om sin förare:

•   Hur länge föraren använder olika körlägen, som eco och sport.
    • Hur ofta säkerhetsbältet dras åt p g a plötslig inbromsning.
    • Körstil.
    • Antal bilresor och längden på dem.
    • Var och hur ofta föraren laddar sin elbil.
    • De senaste destinationerna som skrevs in i bilens gps.
    • Var bilen stått parkerad.
    • Bilens varvtal, mätarställning, ljusinställning, däcktryck m m.
    • Personlig information från mobiltelefonens synkroniserade data.
  • De europeiska bilistorganisationerna, inklusive Motormännen, menar att det är ägaren till bilen som ska ha kontroll över och äganderätten till informationen som bilen samlar in. De menar att det måste vara du som bilägare som ska besluta om hur din och din bils data ska hanteras och användas. Hur frågan utvecklas de närmaste åren kommer att bli intressant att följa.

Du kan läsa mer om utvecklingen kring fordonsdata och hanteringen av den på bland annat mycarmydata.se.

Källa: FIA Region 1, Motormännen, Datainspektionen.