20 år med bilägaren i fokus

För i år precis 20 år sedan grundades SBM med den då unika märkningen av bilens rutor som enda produkt. Trygghet & trafik träffade vd PA Prabert i en snabb intervju för att prata om den tid som varit och den som vi har framför oss.

Under början av 1990-talet och dessförinnan härjade biltjuvarna i Sverige nästan som en farsot. Det var i den miljön som idén om en enkel gör-det-självlösning för stöldskyddsmärkning av personbilar tog fart. Det fanns andra liknande produkter, men ingen var så enkel och smidig som SBMs glasetsning.

Produkten blev mer eller mindre en omedelbar succé och massor av privatbilister började märka rutorna på sina bilar. Fram till i dag, tjugo år senare, har fler än 1 miljon personbilar blivit märkta med SBMs rutmärkning.

– Det var stor skillnad mot hur det ser ut i dag, säger PA Prabert, vd för SBM Försäkring. Skälen till att situationen har förändrats till det bättre är förstås flera, men vi är övertygade om att vårt bidrag också är en del av förändringen. Åtminstone ser den till att göra det betydligt besvärligare för en eventuell biltjuv.

Även om antalet bilstölder i dag är betydligt lägre än när SBM startades, kvarstår problemet med ett oacceptabelt stort antal bilar som aldrig återfinns efter en stöld.

– Vi menar att även den delen skulle gå att få bort, om alla bilar, inklusive de som betraktas som särskilt stöldbegärliga, stöldskyddsmärks. Märkligt nog verkar det från vissa håll framstå som att det saknas incitament för det, säger PA Prabert. Men vi har som alltid bilägarnas intresse framför våra ögon, och kommer att fortsätta jobba för att bilstölderna ska komma så nära noll som det är möjligt och även fortsatt göra livet besvärligt för biltjuvar.

Fokus på framtiden är ett naturligt tillstånd för en tjugoårsjubilar som SBM, och PA Prabert menar att det fortsatt kommer att handla om att sätta kundernas behov som bilägare i främsta rummet. Han menar att det är de trogna och återkommande kunderna som är SBMs framgångsrecept. Ett sätt att återgälda det är att utveckla nya smarta och enkla lösningar för Sveriges bilägare, inte minst med olika försäkringslösningar, där flera nya idéer och koncept redan nått ut till kunderna under de senaste åren. En sådan produkt är SBM Sommarväghjälp, en specialprodukt, med premiär under den gångna sommaren, för de som inte vill bli stående i vägrenen på semestern.

– Just vägassistanssidan är ett viktigt område för oss, och vi siktar på att inom en inte allt för avlägsen framtid vara den största aktören inom väghjälp, säger PA Prabert.

Stöldskydd, förebyggande arbete och trygghetslösningar kommer alltså med största sannolikhet att vara SBM Försäkrings uppgift även under de kommande 20 åren.

• Motor