Dina däck - en fråga om säkerhet och miljö

Att bra och rätt sorts däck på bilen är en viktig faktor för trafiksäkerheten är det nog få som skulle förneka. Däck med bra grepp kan många gånger vara det som hindrar en allvarlig olycka genom att de får stopp på bilen innan krocken eller avåkningen är ett faktum. Bra däck räddar liv varje dag.

Däcken är din bästa livförsäkring, så var noga med att följa de här riktlinjerna:

• Välj alltid vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. De uppför sig helt olika beroende på bland annat temperatur. Visst kan du plocka ut dubben ur dina dubbdäck. Men använd dem aldrig som sommardäck. De är nämligen fortfarande vinterdäck.

• Välj bort så kallade året-runt- eller allvädersdäck. Det finns helt enkelt inga däck som är anpassade till alla väder och väglag.

• Se till att alla däck har rätt lufttryck. Då kör du både säkrare och mer ekonomiskt. Uppgifter för just din bil finns i instruktionsboken. Lufttrycket kan du mäta och reglera på närmaste bemannade bensinstation.

• Alla däck på bilen ska ha ett bra mönsterdjup. Minst 1,6 mm på sommardäcken och minst 3 mm på vinterdäcken i vinterväglag.

• Var noga med att samtliga däck är ungefär lika mycket slitna. Skulle det ändå vara skillnad ska de bästa däcken alltid sitta bak på bilen för att minska risken för sladd. Byter du bara två däck ska därför se till att de monteras bak – oavsett om din bil är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.

• Ser däcken ut att vara ojämnt slitna trots att du har rätt lufttryck bör du kontrollera bilens hjulinställning på en bilverkstad. En felaktig inställning kan slita ner nya däck fort. På de flesta moderna bilar är det både fram- och bakhjul som måste justeras

Livet efter detta - för däcken
Men vad händer när däcken tjänat ut? I dag vet vi ju att förbrukade däck utgör en miljöbelastning. Byter vi de gamla slitna däcken på verkstad är det sällan en fråga vi behöver ställa. Faktum är att vi är ganska duktiga på att ta hand om våra gamla däck nuförtiden. Hela 95 procent av alla uttjänta däck tas om hand för återvinning.

Däck omfattas nämligen av en rättsregel som kallas Förordningen om producentansvar. Det betyder att alla däckverkstäder är skyldiga att ta emot gamla uttjänta däck, även om du inte köper några nya just där eller då. Däckbranschen har gett uppdraget att ordna återvinningen av däck till företaget Svensk Däckåtervinning AB, SDAB. De har i sin tur lagt ut uppgiften att fysiskt hantera alla gamla däck på återvinningsföretaget Ragn-Sells, och det är de som hämtar dina gamla däck hos däckverkstaden och ser till att de hamnar i återvinningsprocessen. De återvunna däcken blir sedan främst ett material som används i vägbyggen, bullervallar eller liknande. De återanvänds även som energi. Men ibland blir de återvunna däcken en het designpryl!

Även om alla däckverkstäder är skyldiga att ta emot gamla däck, finns det några saker du bör tänka på:

• Däcken du lämnar in måste vara demonterade från fälgarna.

• Verkstaden kan vanligtvis bara ta emot en mindre mängd vanliga personbilsdäck.

• Har du större mängder däck eller till exempel traktordäck, kontakta SDAB först.

Mer information om hur du hanterar dina gamla däck på ett riktigt och miljövänligt sätt, hittar du hos Svensk Däckåtervinning, www.svdab.se, och hos Ragn-Sells, www.ragnsells.se.

Mer fakta och information om däck och däckval hittar du på www.dackinfo.nu, www.stro.se. och www.köpadäck.se.

Källa: Däckbranschens informationsråd, Svensk Däckåtervinning, Ragn-Sells.