En hållbar framtid med bilen

Organisationen Motormännen har fått ny vd. Det är Fredrik Daveby som tagit över rollen sedan den 1 augusti. SBM:s Trygghet & trafik passade på att ringa upp och ställa några frågor kring bilens roll i en hållbar framtid.

I en intervju i tidningen Motor har du sagt att ”den stora utmaningen är att göra bilen till en del i lösningen på framtidens hållbarhetsproblem”. Hur ser din bild ut av den lösningen?

– Först och främst tror jag att vi måste sikta på långsiktighet i samspelet mellan stad och land. Bilen kommer att vara en del av vårt samhälle underlång tid framöver och för att kunna behålla en aktiv landsbygd måste vi hitta hållbara framtidslösningar även för dem för vilka kollektivtrafiken inte kan lösa behovet av att transportera sig.

Bilen drivs fortfarande av i grunden gammal, om än förbättrad, teknik. När tror du att vi ser det riktiga genombrottet för annat än fossila bränslen?

– Jag upplever nog att början av det genombrottet redan är här. Inte minst med utvecklingen av eldrivna lösningar. Jag har några bekanta som nyligen körde sträckan mellan Växjö och Bergen utan att det gick åt en enda droppe fossilt bränsle. Med all respekt för att elbilslösningar som Tesla i dagsläget inte är realistiskt för gemene man, ska man ändå ha i åtanke att det är en biltyp som finns, och det är en bra början. Stenen är satt i rullning och jag tror personligen på en trafikmiljö fri från fossila bränslen år 2030.

Hur skulle du vilja att Motormännen arbetade för att utvecklingen av mer – och fler – miljömässigt hållbara bilar ska fortsätta på ett bra sätt?

– Det vi bland annat kan göra är att försöka lyfta tillgänglighet som en huvudfråga. Antalet laddstolpar måste till exempel öka och göras tillgängliga på ett helt annat sätt än i dag för att en större övergång till elbilar ska vara praktiskt genomförbar. Vi kan också lyfta frågan om hubbar där bilister har möjligheten att på ett smidigt sätt göra byten från sin individuella transportlösning till kollektiva färdmedel, alltså främjandet av en kombination av lösningar där den privata bilen är en del av det hela.

Vad fokuserar du på nu, som nytillträdd vd för Motormännen?

– Jag försöker träffa alla i organisationen, lyssna och lära helt enkelt. Det är ju en del att läsa in. Trygghet & trafik önskar Fredrik Daveby lycka till på det nya jobbet och ser fram emot fler spännande tankar och funderingar i ämnet bilen och miljön.