Fossilfritt 2030?

Regeringen tillsatte 2012 en utredning om visionen att alla svenska fordon ska vara oberoende av fossila bränslen från och med år 2030. Tidigt konstaterades att ett omfattande samarbete är nödvändigt för att förverkliga visionen, även vår stadsplanering måste ses över, eftersom det till exempel påverkar efterfrågan på transporter.

I slutet av 2013 tog regeringen emot resultatet av utredningen. Utredaren menar mycket riktigt att ett förverkligande av den fossilfria visionen kräver betydande åtgärder från flera olika håll, till exempel energieffektiva fordon, utveckling av biodrivmedel och eldrivna vägtransporter.

Liknande tankegångar ger Motormännen uttryck för och vill att frågan om tillgänglighet för exempelvis laddstolpar lyfts fram som en huvudfråga i utvecklingen mot en hållbar framtid. Branschorganisationen Bil Sweden menar att den utveckling som krävs för att nå visionen av en fossilfri trafikmiljö kommer att medföra utveckling av ny teknik och kunskap på flera områden. Det ger positiva möjligheter bland annat för svensk export.

Vi har alltså en spännande framtid framför oss – bilens utveckling kommer att påverka såväl trafikmiljön som miljön i övrigt.

Källa: Bil SwedenMiljö & Utvecklingregeringen.se