Semesterfirare fasar fastna vid vägkanten

I semestertider kan vägen kännas extra lång innan man når det efterlängtade semestermålet. Mycket kan dessutom hända på vägen och en situation som de flesta av oss fasar för, är att bli stående längs vägen – kanske i ett land där vi inte kan språket. Men lugn – det finns hjälp att få.

Vi närmar oss med stormsteg en av svenskarnas mest intensiva trafikperioder – semesterperioden. Massor av svenskar ger sig ut på vägarna för att söka semestermål både här hemma och utomlands. Och med ett ökat antal bilister på vägarna, ökar förstås även riskerna.

En av de värsta fasorna för många bilförare är att bli stående vid vägkanten med en havererad bil. Kanske i ett land där man talar ett språk man inte behärskar. Än värre kan det bli av att man har en obeveklig avgångstid för färja, tåg eller flyg att passa i andra änden av bilresan.

Lyckligtvis behöver det numera inte bli annat än en mardröm. I dag finns det nämligen intressanta och mycket prisvärda försäkringsprodukter i form av bilassistans eller väghjälp, som inte bara säkerställer att du får den hjälp du behöver vid vägkanten, utan dessutom håller dig skadefri om bilhaveriet till exempel skulle leda till en missad avgångstid i andra änden. SBM Väghjälpförsäkring är till exempel utformad för att täcka det mesta från oförutsedda driftstopp över kollisioner och rena avåkningar till missade resor med flyg, båt eller tåg.

– Vår väghjälpsförsäkring är utformad för att hjälpa bilisten att ta sig till resans mål nästan oavsett vad som händer. Vi inkluderar vid behov även bärgning, och ersättning för nya biljetter vid till exempel en missad färjeavgång, säger P A Prabert, vd för SBM, ledande i Sverige inom enkla trygghetslösningar för fordonsägare.

Sedan flera år tillbaka samarbetar SBM med SOS International, vilket gör att man som försäkringstagare kan känna sig särskilt trygg. SOS International står beredda dygnet runt och täcker in merparten av Europa med ett finmaskigt nät av samarbetspartners för transport, bärgning och biluthyrning.

– Vi kan aldrig garantera att man hinner i tid till eventuella avgångar med flyg, båt eller tåg. Men med vår väghjälpförsäkring och ett nära samarbete med SOS International ser vi åtminstone till att man kan fortsätta sin resa, säger PA Prabert.
_______________________________________________________________________________

Per Anders Prabert, vd SBM: pa.prabert@sbmfordon.se, 040 630 19 61.

SBM levererar trygghetslösningar till fordonsägare via en mix av skadeförebyggande produkter och tjänster med allriskförsäkring. Med vår egenutvecklade enkla och beprövade metod har vi sedan 1994 hjälpt över 1 miljon bilägare att stöldskyddsmärka sina bilar. Stöldförebyggande fordonsmärkning rekommenderas av bland annat de svenska försäkringsbolagen, Trafikförsäkringsföreningen, Brottsförebyggande rådet och andra stöldförebyggande organisationer samt polis och tull. Mer information finns på www.sbmfordon.se.