Europeiskt visum ökar säkerhet och stärker gränser

I slutet av augusti formulerade medlemmarna i European Parliament’s Committee on Budget sin ståndpunkt kring European Travel Information and Authorisation System (ETIAS).

Committee on Home Affairs är ansvariga för frågan och medlemmarna där förväntas anta sin rapport inom kort.

Att stärka våra gränser och förstärka säkerheten inom EU är av högsta prioritet och GBTA välkomnar en snabb och smidig implementering av ETIAS.

Däremot menar vi att BUDG Committees förslag om en höjning av ETIAS avgiften från 5 till 10 EUR är ett godtyckligt beslut. ETIAS bör täcka sina egna kostnader och inte användas för att generera extra intäkter eller lägga extra kostnader på resenärer och företag.

Avgiften på 5 EUR fastlades som en rimlig nivå efter en ingående feasibility study som publicerades i november 2016.

• Transport

SBTA – Swedish Business Travel Association, är en köparledd branschorganisation. SBTA har i dagsläget över 250 medlemsföretag i både offentilig och privat sektor. Föreningens medlemmar består av både köpare och leverantörer. Målet med verksamheten är att koppla ett helhetsgrepp om företagets mötes- och affärsreseprocess och dess administration.

Lotten Fowler

Presskontakt General Manager 08 41080092