Äntligen lanseras ett kallbryggt matcha te på den svenska marknaden

Matchatrenden rullar ut som en lavin över världen och äntligen lanseras ett kallbryggt matcha te i Skandinavien. Teet är kallbryggt under minst 12 timmar och de enda tillsatserna är lime och vanilj. Bakom lanseringen står det nya dryckesföretaget Scænsei Thee kompani med teexperten Fredrik Skeppstedt vid rodret.

Matchan med dess hälsosamma egenskaper, har en stor plats i hälsotrenden världen över. I Skandinavien har den än så länge mestadels konsumerats varm. Nu lanserar Scænsei Thee Kompani ett nytt alternativ för konsumenten. Ett Cold Brew Matcha te som är kallbryggt under minst 12 timmar.

-Vi har under en lång process utvecklat vårt kallbryggda matcha te tillsammans med Agrofoods och SLU i Skåne. Nu har vi kommit fram till den magiska formeln och känner oss stolta att kunna introducera vårt Cold Brew Matcha till konsumenten, säger Fredrik Skeppstedt.

Idén till ett Cold Brew Matcha föddes ur teexperten Fredrik Skeppstedts besvikelse över de isteer som finns på marknaden.

-De så kallade isteer som finns på marknaden idag har i min mening inget att göra med te. De består av väldigt lite te och väldigt mycket socker och tillsatser. Jag ville skapa ett iste som gav teet upprättelse och det tycker jag vi lyckats med. Vårt Cold Brew Matcha är sockerfritt och smakar te med en touch av lime, fortsätter Fredrik.

Matcha är ett grönt te som består av ett mycket finmalet pulver. Kallbryggt Matcha har fördelen att det bevarar fler antioxidanter och goda ämnen i teet än om det bryggs varmt.

-Vi ser vårt Cold Brew Matcha som ett bra alkoholfritt alternativ som passar utmärkt tillsammans med såväl mat, som en törstsläckare eller som ett alternativ till en kopp kaffe då matcha har en långvarig uppiggande effekt, avslutar Fredrik.

FAKTA

Matcha - Matcha anses vara det gröna te som är nyttigast av alla. Eftersom plantan skyddats från solljus ca 2 veckor innan skörd ökar mängden klorofyll och därför också näringsinnehållet. Bladen mals sedermera till ett mycket fint pulver. Den färdiga matchadrycken blir ett koncentrat av de hälsofördelar som finns i det gröna teet och i en kopp matcha ryms det tio gånger mer näring än i en kopp klassiskt bryggte (då man dricker upp de malda tebladen).

Antioxidanter – är ämnen som på olika sätt ingår i kroppens mekanismer för att ta hand om överskottet av fria radikaler.

Ett livsmedels antioxidanta effekt mäts i ORAC. För matchate är ORAC-värdet 1400 enheter per gram medan det omtalade gojibäret ligger på 253 enheter per gram. Matcha innehåller mycket polyfenoler, en sorts antioxidant som sägs skydda mot högt blodtryck, hjärtsjukdom och cancer. Ämnet ska dessutom motverka kroppens åldrande och stimulera ämnesomsättningen. [8]

L-theanin – en aminosyra som finns i tebuskens blad. Teanin är en icke-proteinbildande aminosyra som finns naturligt i te och ökar signalsubstanserna serotonin och dopamin ökar vilket i sin tur påverkar vår sinnesstämning och gör oss lugna och avslappnade.

Umami – Matcha har en intensiv, något gräsig och spenatliknande smak. I Japan beskrivs smaken som umami, den femte grundsmaken.

• Livsstil

• scaensei
  • dryck
  • health