Cold War och Kapernaum BAFTA-nominerade för Bästa icke engelskspråkiga film

Cold War och Kapernaum BAFTA-nominerade för Bästa icke engelskspråkiga film

Cold War eller Kapernaum kan vinna BAFTA för Bästa icke engelskspråkiga film, Timothée Chalamet är nominerad för sin insats i Beautiful Boy, och You Were Never Really Here kan bli Bästa brittiska film. BAFTA-priserna delas ut vid galan i London den 10 februari.

Idag offentliggjordes nomineringarna till det brittiska filmpriset BAFTA. Bland de nominerade finns Scanbox bioaktuella Cold War samt kommande Kapernaum, som båda har chans på en BAFTA för Bästa icke engelskspråkiga film. Cold War kan dessutom vinna pris för bästa regi samt originalmanus (båda av Pawel Pawlikowski) och för filmens svartvita foto av Łukasz Żal.

Pawel Pawlikowski som tidigare gjort Oscarvinnaren Ida har skrivit och regisserat historien om Zula och Wiktor (Joanna Kulig och Tomasz Kot), det omaka paret som kämpar för sin kärlek i efterkrigstidens Europa. Han fick regipriset i Cannes för Cold War, som är Polens officiella Oscarsbidrag och nominerades till en Golden Globe för bästa icke engelskspråkiga film. Filmen vann European Film Awards för bästa europeiska film, regi, manus och klippning, samt för Joanna Kuligs rollprestation. Cold War vann de internationella filmkritikernas pris FIPRESCI för bästa film vid 2018 års upplaga av Stockholms internationella filmfestival.

Kapernaum som kan vinna en BAFTA för Bästa icke engelskspråkiga film har svensk biopremiär 1 mars. Nadine Labakis drama är Libanons officiella Oscarsbidrag och fick jurypriset i Cannes. Filmen Golden Globe-nominerades för Bästa icke engelskspråkiga film och fick pris för bästa manus vid vid 2018 års upplaga av Stockholms internationella filmfestival. Berättelsen om tolvårige Zain (Zain Al Rafeea) som stämmer sina föräldrar för att ha satt honom till en hård värld, och tar hand om en övergiven babypojke på Beiruts gator, får svensk biopremiär 1 mars.

Lynne Ramsays film You Were Never Really Here med Joaquin Phoenix, som hade svensk biopremiär 2018, är nominerad till Bästa brittiska film. Ramsay vann manuspriset vid filmfestivalen i Cannes, Phoenix fick priset för Bästa manliga skådespelare och filmen nominerades till Guldpalmen.  Phoenix spelar i You Were Never Really Here krigsveteranen och före detta FBI-agenten Joe, som på uppdrag av anhöriga letar rätt på saknade personer, ofta barn som utnyttjas sexuellt.

Timothée Chalamet som har titelrollen i Felix van Groeningens film Beautiful Boy kan vinna en BAFTA för Bästa manliga biroll för sin prestation. Han slog igenom i Call Me By Your Name, en roll han Oscarsnominerades för som en av de yngsta genom tiderna. Chalamet Golden Globe-nominerades för sin insats som drogberoende Nic i det verklighetsbaserade familjedramat Beautiful Boy. Steve Carell spelar hans far, journalisten David som försöker rädda sin son ur missbruket. Beautiful Boy har svensk biopremiär nu på fredag den 11 januari.

Kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.