Danska biosuccén DARKLAND får svensk biopremiär 5 maj

Regissören Fenar Ahmad och Profile Pictures actiondrama DARKLAND (Underverden) fick dansk biopremiär i januari i år, gick direkt in på förstaplatsen på biotoppen och har sedan dess setts av över 160.000 danskar. Filmen har hyllats av både kritiker och publik och omnämns som något helt nytt inom dansk film och regissören Fenar Ahmad ses som både genrebrytande och dansk films framtidshopp.

DARKLAND kan bäst beskrivas som en dansk Snabba Cash med en lysande Dar Salim (Game of Thrones, Exodus, Dikte) i huvudrollen som hjärtkirurgen Zaid som är beredd att kasta bort hela sitt privilegierade liv för att hämnas sin brors död.

DARKLAND

Zaid njuter av livet som framgångsrik hjärtkirurg med lyxig lägenhet och en gravid flickvän. En natt får han besök av sin lillebror Yasin som desperat ber honom om pengar men blir bryskt avvisad i dörren. Kort därefter hittas Yasin misshandlad till döds och Zaid översköljs med skuldkänslor. Hans sorg övergår i vrede och snart blir Zaid besatt av att hitta den hänsynslösa gärningsmannen. Som en maskerad hämnare beger han sig ned i Köpenhamns kriminella undre värld i sökandet efter rättvisa och tvingas göra slutgiltiga val som kan förändra hela hans värld…

SE TRAILER HÄR

Originaltitel: Underverden
Regi: Fenar Ahmad
Skådespelare: Dar Salim, Stine Fischer Christensen, Dulfi Al-Jabouri, Ali Sivandi.

Svensk biopremiär 5 maj 2017.