God jul och gott nytt bioår önskar Scanbox Entertainment

God jul och gott nytt bioår önskar Scanbox Entertainment

Såhär i juletid är det dags att avrunda vad som har varit ett härligt och stimulerande år. Vi har jobbat både brett och smalt, svenskt och internationellt, och med Tarantino väntandes på andra sidan årsskiftet så ser vi fram emot ett spännande 2016!

För Scanbox Entertainment del började 2015 med den tredje filmen i Taken-serien, där Liam Neeson än en gång begav sig ut på jakt efter rättvisa. Med nästan 200.000 besök fick vi en minst sagt trevlig start på året.

Under våren och sommaren hade vi allt från det kritikerrosade italienska dramat Girighetens Pris och Argentinas Oscarsnominerade Wild Tales, till indiekomedi signerat Noah Baumbach och israelisk komedi om dödshjälp (!). Sommaren avrundades därefter med en storspelande Helen Mirren i Kvinnan i guld, som haft en imponerande resa här i Sverige. Faktum är att den fortfarande går på ett fåtal biografer - nästan ett halvår efter premiären!

Den 19 september var det så dags för Sanna Lenkens hyllade Min lilla syster. Där fick vi se unga Rebecka Josephson göra en fenomenal långfilmsdebut som lillasyster Stella, på väg in i de spännande, men också svåra, tonåren. Amy Deasismont, även känd som 'Amy Diamond', överraskade många med sin komplexa tolkning av en storasyster kämpandes mot ätstörningar. Förutom svenska kritikers hyllningar, har Min lilla syster varit ute på en lång internationell resa, med priser och nomineringar från filmfestivaler världen över.
Min lilla syster släpps på DVD 18 januari 2016.

När det nu lackar mot jul så har vi årets kanske vackraste kärlekshistoria framför oss. Todd Haynes Carol, med briljanta Cate Blanchett och Rooney Mara i huvudrollerna, har premiär på juldagen. Nyligen kammade den hem inte mindre än fem Golden Globenomineringar, bland annat för bästa regi, bästa film och bästa kvinnliga huvudroll. Det var fler nomineringar än någon annan film i år. Vi väntar med spänning på att Oscarsnomineringarna ska avslöjas i januari.

Och vem passar bättre att inleda 2016, än självaste Quentin Tarantino? Hans åttonde film The Hateful Eight går upp i exklusivt 70mm-format på Rigoletto i Stockholm 1 januari. Den ordinarie, digitala versionen har bred premiär över hela landet 13 januari.

Med den lilla sammanfattningen vill vi tacka för ett fint 2015, och önska er en hjärtligt god jul och gott nytt år.

Vi ses i biomörkret 2016!