Hafsteinn Gunnar Sigurðsson besöker Göteborgs filmfestival med Under the Tree - biopremiär 1 juni

Hafsteinn Gunnar Sigurðsson fortsätter att bygga Islands rykte som filmnation med dramakomedin Under The Tree, en skruvad historia om hur rubbad grannsämja gradvis övergår i en strid på liv och död. Den 2-4 februari besöker han Göteborg Film Festival, där Under the Tree visas i sektionen Nordic Light.

Under the Tree har visats på flera betydande festivaler, däribland Venedig där den nominerades till Venice Horizons Award. Bland filmens utmärkelser finns Sigurðssons pris för Bästa regissör av en komedifilm vid USAs största genrefestival Fantastic Fest. Sigurðsson har även skrivit manus i samarbete med Huldar BreiðfjörðUnder the Tree får svensk biopremiär 1 juni.

Är du intresserad av en intervju med
 Hafsteinn Gunnar Sigurðsson?
Kontakta Sandra Fogel på Göteborg Film Festival:
sandra.fogel@goteborgfilmfestival.se  0703-75 23 81

Pressvisningen i Göteborg äger rum 3 februari kl 10.00 på Göta salong 3, Götaplatsen 9
För att få tillträde måste du vara ackrediterad press. Har du frågor, maila press@goteborgfilmfestival.se

Under The Tree visas så här på filmfestivalen
3 februari kl 15.00 på Stora Teatern
4 februari kl 11.45 på Draken

OM FILMEN
Under the Tree möter vi Atli och Agnes, som mest hänger ihop för dottern Ásas skull. När Agnes upptäcker att Atli kollar på film där han har sex med sitt ex slänger hon raskt ut honom. Han flyttar in hos föräldrarna, som är i konflikt med grannarna om det stora alltför skuggande trädet på sin bakgård. Atli genomlider käbblet mellan de två hushållen samtidigt som han försöker säkra delad vårdnad om lilla Ása. Trädkampen förs med allt från säkerhetskameror till motorsåg, och såväl människors som husdjurs liv svävar snart i fara. Sigurdur Sigurjónsson som spelar den ene grannen hade huvudrollen i Bland män och får.

Scanbox på Twitter
Pressida Scanbox
Clipsource Scanbox

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.