Ken Loach till Stockholm när Jag, Daniel Blake öppnar Stockholms internationella filmfestival

Idag blev det officiellt att Jag, Daniel Blake kommer att vara öppningsfilm på Stockholms internationella filmfestival i november. Den brittiske regissören Ken Loach besöker festivalen och kommer träffa den svenska publiken och pressen under öppningen.

Ken Loach är en av Europas främsta regissörer, känd för sitt sociala engagemang och ställningstagande för arbetarklassen. Med Jag, Daniel Blake vann han filmbranschens finaste pris Guldpalmen i Cannes i våras och tillhör därmed den lilla skara regissörer som vunnit den två gånger.

Jag, Daniel Blake handlar om den 59-årige snickaren Daniel (Dave Jones) som på grund av sjukdom blivit arbetslös. Enligt hans läkare bör han inte jobba under en längre period, men enligt myndigheterna är han för frisk för att vara sjukskriven. Tillsammans med Kattie (Hayley Squires), en arbetslös ensamstående mamma som också fastnat i det krångliga byråkratiska systemet, försöker de få rätt mot myndigheterna. Deras vänskap ger dem bägge styrka att orka kämpa mot ett sjukt system som oftast mer stjälper än hjälper de drabbade.

Ken Loach, född 17 juni 1936 i Storbritannien, är en av Europas mest inflytelserika regissörer någonsin. Han slog igenom med filmen Kes - Falken (1969) och har regisserat över 20 filmer sedan dess, bland annat Land & Frihet (1995). År 2006 vann han Guldpalmen i Cannes för filmen Frihetens Pris och med Jag, Daniel Blake - sin elfte nominering i Cannes - vann han sin andra Guldpalm i våras.

Stockholms 27:e internationella filmfestival pågår 9-20 november 2016. Jag, Daniel Blake får svensk biopremiär den 9 december.

Om filmen
Regi: Ken Loach
I rollerna: Dave Johns, Hayley Squires
Originaltitel: I, Daniel Blake
Svensk biopremiär 9 december.

För filmbokning kontakta:
Clas Gunnarsson