Nyheter på dvd, blu-ray och vod från Scanbox Vision i mars

En oväntad vänskap
Denna franska må-brafilm blev en av fjolårets största filmer som berört människor över hela världen. Över 450.000 har sett den på bio i Sverige och över 1 miljon i hela Norden! En oväntad vänskap är Frankrikes mest framgångsrika film någonsin som har sett av över 23 miljoner människor på bio.  Filmen, som är baserad på en sann historia, är en varm, humoristisk och gripande komedi om vänskap, tillit och nya möjligheter.  Den var även utsedd till Frankrikes Oscar®-kandidat.

Två män har på ytan ingenting gemensamt. Mångmiljonären Philippe är förlamad från halsen och ner efter en skärmflygningsolycka och måste leva resten av sitt liv i rullstol. Han bor i lyxiga omgivningar i Paris och ska anställa en ny assistent. Den enda som gör intryck av de sökande är Driss, som bara söker jobbet för att han måste visa sig aktivt arbetssökande. Detta blir början på en lika stark som oväntad vänskap.

Regi: Olivier Nakache, Eric Toledano
I rollerna: Francois Cluzet, Omar Sy, Anne Le Ny
Extra: Making of och borttagna scener
Spellängd: 112 min
Genre: komedi
Prod.år, land: Frankrike, 2011
Trailer och högupplöst material  finns här
Släpps på bd, dvd, & vod. den 6 mars

Möhippan (Bachelorette)
Bridesmaids möter Baksmällan! Galet rolig komedi med Kirsten Dunst, Isla Fisher och Lizzy Caplan, producerad av Will Ferrell och Adam McKay.

De har känt varandra sedan high school; Regan, Gena, Katie och Becky. Regan och Gina är singlar och älskar att festa. Katie har däremot lekt av sig och är nu inställd på att få sin kille Frank att fria till henne. Chocken blir total för alla när Becky förklarar att hon är den som ska gifta sig.
De tre brudtärnorna gör sig redo för en festkväll värd att minnas men när Becky envisas med att hålla möhippan städad, tröttnar de och fortsätter festandet på egen hand. En efterfest som visar sig få oanade konsekvenser.

Regi: Leslye Headland.
 I rollerna: Kirsten Dunst, Isla Fisher, Lizzy Caplan, Rebel Wilson, James Masden.
Speltid: 1 h 27 min.
Genre: komedi.
Trailer & högupplöst material finns här.
Släpps på bd, dvd & vod den 6 mars.

Strindbergs Röda Rummet
Mycket uppskattad och efterfrågad filmatisering av Röda Rummet, tv-serie av Bengt Lagerkvist från 1970. Den unge, idealistiske och ambitiöse Arvid Falk (Per Ragnar) har just fått anställning som extra ordinarie notarie på kollegiet för utbetalande av ämbetsmännens löner. Egentligen bär Arvid på författardrömmar men först vill han ha en aktad ställning i samhället. Men kollegiet visar sig vara en plats där effektivitet knappast är ett honnörsord och där Arvids flit inte alls uppskattas. Desillusionerad bestämmer han sig för att flytta ut till en konstnärskoloni och försöka leva på sin penna.

Regi: Bengt Lagerkvist
Manus: August Strindberg
Bearbetning: Herbert Grevenius
I rollerna: Per Ragnar, Allan Edwall, Frej Lindquist, Ernst Günther, Stig Järrel, Keve Hjelm, Anita Wall, Jan-Olof  Strandberg, m fl.
Speltid: 384 min
Prod.år: 1970
Högupplöst material för dvd finns här
Släpps på dvd & vod den 6 mars.

Red Dawn
En stad i delstaten Washington vaknar till den surrealistiska synen av utländska fallskärmstrupper som landar i staden. USA har blivit invaderade och en grupp unga patrioter under ledning av den återvändande soldaten Jed (Chris Hemsworth) bestämmer sig för att slå tillbaka.

Genre: action.
Speltid: 93 min.
Trailer och högupplöst material finns här.
Släpps på bd, dvd & vod den 13 mars.

Maximum Conviction
Tidigare Black Ops-soldaten Tom Steele (Steven Seagal) och hans partner Manning (Steve Austin) blir tilldelade att övervaka ankomsten av två mystiska kvinnliga fångar till ett gammalt fängelse som snart ska avvecklas. Snart attackeras fängelset av legosoldater i jakt på de nyanlända. När de verkliga identiteterna på kvinnorna avslöjas inser Steele att han är fångad i mitten av något mycket större än han hade föreställt sig.

Genre: action
Speltid: 97 min
Trailer och högupplöst material finns här.
Släpps på bd, dvd & vod den 20 mars.

Shadow Dancer
Shadow Dancer är en gripande psykologisk thriller från Oscarbelönade regissören James Marsh. Ensamstående mamman Collette McVeigh (Andrea Riseborough) är republikan och bor i Belfast med sin mamma och IRA-sympatiserande bröder. När hon grips för medhjälp i ett misslyckat bombningsförsök i London, erbjuder MI5-agenten Mac (Clive Owen) henne ett val: att förlora allt och få fängelse i 25 år eller återvända till Belfast för att spionera på sin egen familj.

Genre: thriller
Speltid: 1 h 41 min
Extra: Making of-intervjuer
Trailer och högupplöst material finns här.
Släpps på bd, dvd & vod den 27 mars.

Med reservation för ändringar.

Nästa nyhetsbrev från Scanbox Vision kommer i mars.

Högupplöst material för dvd & blu-ray, trailers och ytterligare information finns på Scanbox (inloggning film/presse)

För ytterligare information och material, kontakta pressansvarig för dvd, blu-ray & vod:
Karin Larsdotter, karin@quicksandpr.com, 070-564 02 09.

Följ oss på Facebook och My News Desk