Uppdaterad info om premiärdatum för Scanbox filmer - Ken Loachs film har ändrat datum och 21 Bridges har fått premiärdatum.

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2019 15:16 CEST

Det kritikerrosade Ken Loach-dramat Sorry We Missed You, som fick urpremiär på årets Cannes-festival, kommer till svenska biografer den 1 november (v v bortse från tidigare kommunicerat datum). 21 Bridges med Chadwick Boseman får svensk biopremiär den 22 november. Samtliga Scanbox filmer som har klara premiärdatum presenteras i kronologisk ordning här nedan, och därunder finns en länk till en lista med samtliga kommande filmer som ännu inte har premiärdatum.

HÖSTENS PREMIÄRSATTA FILMER FRÅN SCANBOX I DATUMORDNING:

WILD ROSE - Svensk biopremiär 6 september

Rose-Lynn (Jessie Buckley) har redan upplevt mycket; när hon kommer ut från en fängelsevistelse väntar hennes desillusionerade mamma (Julie Walters) hemma med hennes två små barn, som hon inte orkar engagera sig i. Det enda Rose-Lynn vill är att sjunga country på allvar, men vägen från Glasgow till Nashville känns lång. När hon får jobb som städerska hos sympatiska Susannah (Sophie Okonedo) är det början på en vänskap som kanske kan leda till en sångkarriär. Jessie Buckley är stjärna på uppåtgående med roller i Chernobyl samt kommande Judy och Ironbark. I övriga roller ses bland andra James Harkness, Jamie Sives och Bob HarrisTRAILER

SMÄRTA OCH ÄRA - Svensk biopremiär 27 september

Pedro Almodóvars senaste film är en djupt personlig inblick i en möjligen fiktiv filmregissörs liv, karriär och möten med människor. Antonio Banderas fick det manliga skådespelarpriset i Cannes för sin insats som den medelålders regissören Salvador Mallo, som ser tillbaka på sitt liv för att gradvis inse att det som blir kvar när strålkastarna slocknar är känslor av smärta och tomhet. Penélope Cruz spelar Salvadors mamma i tillbakablickar och Almodóvar-veteranen Julieta Serrano gestaltar henne som äldre. Såväl filmens teman som dess glödande färgskala minner om tidigare verk på Almodóvars långa filmiska meritlista. TRAILER

JUDY - Svensk biopremiär 11 oktober

Femtio år efter artistlegenden Judy Garlands alltför tidiga död är det premiärdags för den omtalade filmen Judy. Här gestaltas hon porträttlikt av Oscarsbelönade Renée Zellweger, som tidigare visat musikalisk talang i Chicago. Det är sent sextiotal och Judy förbereder sig för en rad shower i London. Hon charmar musiker, vänner, fans och sin blivande femte äkta man Mickey (Finn Wittrock från American Horror Story), men hon saknar sina barn. När filmen utspelar sig är sångikonen 46 år, har levt ett turbulent liv och vet inte att det om bara några månader kommer att vara över. För regin står Rupert Goold och i övriga roller ses bland andra Michael Gambon och Jessie Buckley (Wild Rose). Judy är baserad på Peter Quilters pjäs End of the Rainbow. TRAILER

SORRY WE MISSED YOU - Svensk biopremiär 1 november

Socialrealismens mästare Ken Loach berättar ännu en historia om vanliga människors tillvaro som inte lämnar någon oberörd. Det äkta paret Ricky och Abby (Kris Hitchen och Debbie Honeywood) sliter för att försörja sig och sina två barn. I sitt vårdjobb försöker Abby dessutom dagligen ge gamla ett människovärde. Eftersom Ricky bara lyckats få underbetalda ströjobb skaffar han en skåpbil i förhoppningen att körningar för en budfirma ska ge familjen bättre inkomst. Men han inser gradvis att uppdragsgivarens snåriga regelverk är uttänkt för att hålla chaufförerna skuldsatta och i beroendeställning. Ricky tvingas ständigt arbeta allt hårdare, samtidigt som elvaåriga dottern Liz i föräldrarnas frånvaro försöker hålla ordning på sin frustrerade femtonårige bror Seb. Manus är skrivet av mångårige Loach-medarbetaren Paul LavertyTRAILER

21 BRIDGES - Svensk biopremiär 22 november

Chadwick Boseman blev ett namn för den stora biopubliken när han tog på sig rollen som Black Panther i Marvel-filmerna. I denna actionthriller spelar han en förorättad New York-snut som får en chans till upprättelse när han kastas in i jakten efter en polismördare. Han upptäcker snart att hans kollegor har kopplingar till ett brottssyndikat, och vet inte längre vem han kan lita på. Samtidigt kapas kommunikationen till och från Manhattan via öns samtliga 21 broar. I övriga roller ses J.K. Simmons, Sienna Miller och Taylor Kitsch. Regissören Brian Kirk har tidigare gjort avsnitt till en rad kända tv-serier, band dem Game of Thrones, Dexter och The Tudors. Joe och Anthony Russo som producerade Avengers: Infinity War finns bland producenterna bakom 21 BridgesTRAILER

LÄS OM FLER KOMMANDE FILMER HÄR: Kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.

Kommentarer (0)

Kommentera