​Sju Scanbox-filmer och Visionary Award till Asghar Farhadi under Stockholms filmfestival

Capernaum, Cold War, Suspiria och Beautiful Boy finns bland de Scanboxfilmer som visas på den 29e upplagan av Stockholm International Film Festival. Tvåfaldigt Oscarbelönade Asghar Farhadi besöker festivalen med anledning av sin senaste film Alla vet, och får under sin visit ta emot Stockholm Visionary Award.

Under årets filmfestival i Stockholm visas Scanbox-filmerna Capernaum, Cold War, Suspiria, Beautiful Boy, Alla vet, The Old Man & The Gun och Life Itself. Asghar Farhadi besöker Stockholm med anledning av dramat Alla vet, där huvudrollerna spelas av Penélope Cruz och Javier Bardem. Den 9 november får Farhadi ta emot Visionary Award i samband med en Face2Face-intervju. Med under besöket är klipparen Hayedeh Safiyari, som på meritlistan har Alla vet samt Farhadis Oscarvinnare Nader och Simin - en separation och The Salesman. Alla vet, som visas i festivalens Open Zone, får svensk biopremiär i början av 2019. TRAILER

Capernaum, som vann jurypriset i Cannes, tävlar om Bronshästen för bästa film. I Nadine Labakis känslostarka drama stämmer en pojke sina föräldrar för att han fötts till en osäker tillvaro, och försöker klara sig själv på Beiruts gator. Capernaum får svensk biopremiär i början av 2019.

Pawel Pawlikowski, vars Ida Oscarbelönades, fick regipriset i Cannes för Cold War som präglas av jazz och stämningsfullt svartvitt foto. Pianisten Wiktor och sångbegåvningen Zula (Tomasz Kot och Joanna Kulig) inleder en passionerad men destruktiv relation med efterkrigstidens Europa som fond. Cold War visas i kategorin Open Zone och får svensk biopremiär 16 november. TRAILER

Call Me By Your Name-regissören Luca Guadagninos Suspiria hyllar Dario Argentos skräckklassiker. Tilda Swinton och Dakota Johnson ses i denna spektakulära, utmanande film där onda krafter tar över en balettskola. Suspiria visas i kategorin Icons och får en speciell Black Carpet-visning. Svensk biopremiär 23 november. TRAILER

Steve Carell och Timothée Chalamet (från Call Me By Your Name) har huvudrollerna i Beautiful Boy, den sanna historien om en fars kamp mot sin sons drogmissbruk. Felix Van Groeningens drama visas i kategorin American Independents och får svensk biopremiär 11 januari.

Robert Redford hävdar att The Old Man & The Gun är hans sista film som skådespelare. Sissy Spacek och Casey Affleck ses också i David Lowerys verklighetsbaserade berättelse om den charmerande bankrånaren Tucker. Filmen visas i kategorin Icons och får svensk biopremiär 2019.

Oscar Isaac, Olivia Wilde, Annette Bening, Antonio Banderas och Mandy Patinkin ses i Dan Fogelmans romantiska drama Life Itself, där en dramatisk händelse påverkar livsöden i flera generationer, på flera kontinenter. Life Itself visas i kategorin Icons, och får svensk biopremiär 30 november. TRAILER

SÅ HÄR VISAS SCANBOX FILMER UNDER FESTIVALEN

Alla vet
9 nov 18:00 Skandia Red Carpet-visning, Face2Face med Asghar Farhadi, utdelning Stockholm Visionary Award
11 nov 21:00 Skandia

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.
Klipp från de flesta filmerna publiceras på Clipsource under tisdagen.