Stort titelbråk för stjärnspäckade THE BUTLER – på svenska biografer i oktober

Ett blossande titelbråk har omgärdat Lee Daniels THE BUTLER den senaste tiden sedan Warner Bros. stämde The Weinstein Company för titelplagiat från kortfilmen med samma namn från 1916. Då det inte är något ovanligt att filmtitlar återanvänds – 122 filmtitlar från filmhistorien har återanvänts, trodde The Weinsteins att detta skulle få ett snabbt slut. Men istället verkar det finnas en dold agenda bakom anklagelsen. Harvey Weinstein hävdar att han blivit kontaktad av chefer från Warner Bros. som sagt att de är villiga att dra tillbaka stämningen om Weinsteins ger tillbaka rättigheterna för ’The Hobbit’. Harvey Weinstein säger också att detta är ett typiskt exempel på en stor studio som ger sig på en mindre aktör.

Regissören Lee Daniels, som tidigare regisserat kritikerrosade ’Precious’, har även skrivit manuset till ’The Butler’ med bland andra Forest Whitaker och Oprah Winfrey i rollerna. Manuset är baserat på en artikel av journalisten Wil Haygood om Eugene Allen som verkade som butler i Vita Huset under 8 presidenter mellan åren 1952 och 1986. Under tre decennier blev han vittne till en rad stora beslut och händelser i världs- och segregationspolitiken, från maktens innersta rum.  Eugene förblev lojal mot Vita Husets presidenter ända fram till sin pension och för många inom politiken var han inte bara en butler, utan en sann vän och förtrogen.

I detta stjärnspäckade drama ser vi även John Cusack, Robin Williams, Jane Fonda, Terrence Howard, Lenny Kravitz, Vanessa Redgrave, Mariah Carey, Alan Rickman m.fl.

THE BUTLER, eller vad den nu kommer att heta, får svensk biopremiär den 11 oktober.

Presskontakt:

Irini Siga
irinis@scanbox.com
www.scanbox.com

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.