THE BUTLER gjorde succé på US boxoffice i helgen – drog in 25 miljoner dollar

Stjärnspäckade historiska dramat The Butler med Oprah Winfrey och Forest Whitaker i rollerna, gick upp på 2933 biografer i USA i helgen och drog snabbt förbi de tre övriga konkurrerande öppningarna som inte ens var i närheten av The Butlers besökssiffror.

Erik Loomis, biochef på Weinstein company kommenterar helgens succé:

"Vi förväntade oss att den skulle gå bra, men inte så bra! Den är annorlunda än allt annat på marknaden just nu. Det verkar ha hjälpt”

Detta tillsammans med en fantastisk skådespelarensemble, inte minst mediafenomenet Oprah Winfrey som återvänder till vita duken efter en lång frånvaro och ger tyngd till marknadsföringen, en stark kampanj och kritikerosade regissören Lee Daniels verkar ha varit det vinnande konceptet och har redan satt igång Oscarspekulationerna kring filmen på allvar.

Regissören Lee Daniels har tidigare regisserat kritikerrosade ’Precious’.  Manuset är baserat på en artikel av journalisten Wil Haygood om Eugene Allen som verkade som butler i Vita Huset under 8 presidenter mellan åren 1952 och 1986. Under tre decennier blev han vittne till en rad stora beslut och händelser i världs- och segregationspolitiken, från maktens innersta rum.  Eugene förblev lojal mot Vita Husets presidenter ända fram till sin pension och för många inom politiken var han inte bara en butler, utan en sann vän och förtrogen.

I detta stjärnspäckade drama ser vi även John Cusack, Robin Williams, Jane Fonda, Terrence Howard, Lenny Kravitz, Vanessa Redgrave, Mariah Carey, Alan Rickman m.fl.

Filmen har svensk biopremiär den 11 oktober.

Presskontakt:
Irini Siga
irinis@scanbox.com
www.scanbox.com

Rörliga bilder: www.clipsource.se/scanbox

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.