The Salesman vinner en Guldbagge för Bästa utländska film

Den tvåfaldigt Oscarbelönade regissören Asghar Farhadi har nu även två Guldbaggar för Bästa utländska film. Vid kvällens utdelning på Cirkus i Stockholm belönades Farhadi för sin senaste film, dramat The Salesman. Sin första Guldbagge fick Farhadi 2011 för Nader och Simin - En separation. The Salesman distribueras i Sverige av Scanbox Entertainment, som även kommer att lansera Farhadis kommande film Todos lo saben / Everybody Knows.

När Asghar Farhadi nu för The Salesman fått sin andra Guldbagge är han i gott sällskap med en handfull framstående regissörer av utländsk film som lyckats med samma bedrift: Ang Lee, Michael Haneke, bröderna Dardenne och Andrej Zvjagintsev. Fler än två Guldbaggar har ännu ingen regissör av en utländsk film fått.

-Jag är hedrad av att få ta emot detta prestigefyllda pris för andra gången. Att få ett pris från Ingmar Bergmans hemland gör det än mer speciellt; det blir ett välkommet tillfälle att få uttrycka min respekt och beundran för en framstående filmskapare. Jag vill rikta mitt tack till juryn som valt The Salesman, till Svenska Filminstitutet samt till filmens distributör Scanbox, säger Asghar Farhadi.

- Vi är oerhört stolta över att ha fått förtroendet att distribuera Farhadis senaste Guldbaggevinnare i Sverige, och ser dessutom fram mot att få presentera hans kommande film Todos lo saben / Everybody Knows för den svenska biopubliken, säger Kristina Pesznecker, Sverigechef för Scanbox biograffilmsdistribution.

Farhadi är en av få filmskapare som fått två Oscarstatyetter för Bästa icke-engelskspråkiga film, för The Salesman samt Nader och Simin - En separation. Den äran delar han med bland andra Akira Kurosawa och René Clément.

The Salesman blev väl mottagen av svenska recensenter vid biopremiären här i mars 2017. ”Få filmare kan likt Farhadi med den rörliga kameran och en snabb klippning gestalta skiftningarna inom rollgestalterna”, skrev Sydsvenska Dagbladet, medan Dagens Nyheter kallade filmen ”ett tungt och laddat moraldrama med hög aktualitet, dessutom välspelad till max”. ”Farhadi berättar lågmält men ändå intensivt, långsamt men ändå spännande och definitivt aldrig förutsägbart . . .en suverän film” menade Aftonbladet, och Kulturnyheterna konstaterade ”trots att Farhadis manus är mångbottnade är de inte alls svårtillgängliga, vilket väl är en del av hans globala framgång”.

Asghar Farhadis nästa film Todos lo saben / Everybody Knowssom har Penélope Cruz och Javier Bardem i huvudrollerna, distribueras av Scanbox i Sverige, Norge, Danmark och Finland och beräknas ha premiär under hösten 2018.

BIOGRAFI ASGHAR FARHADI
Asghar Farhadi är född 1972 i Iran och inledde karriären med kortfilm, samt tv-serier som Dastane yek shahr /Story of a City. 2003 kom hans debut som filmregissör: Raghs dar Ghobar / Dancing in the Dust, berättelsen om en man som måste skilja sig från sin fru för att återbetala en skuld till hennes familj. Året efter gjorde Farhadi Shahr-e-Ziba / Beautiful City, ett drama om en sextonåring som dömts till döden. Hans tredje film Chaharshambe Soori / Fireworks Wednesday vann Gold Hugo på 2006 års upplaga av Chicago International Film Festival. 2009 kom Darbareye Elly / About Elly, för vilken han vann Silverbjörnen i Berlin för Bästa regi samt Bästa film vid Tribeca Film Festival.

Nader och Simin - En separation (2011) innebar Farhadis verkliga internationella genombrott och vann en rad priser, bland dem Guldbjörnen i Berlin och en Golden Globe samt en Guldbagge för bästa utländska film. Till slut kröntes filmens framgångar med en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, och den fick dessutom en Oscarsnominering för Farhadis originalmanus. Ett par år efter gjorde han Det förflutna, som bland annat nominerades till en Golden Globe för bästa utländska film. 2016 kom The Salesman, som fick en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film. Farhadis filmer har därmed vunnit Irans enda två Oscarstatyetter genom tiderna. Farhadi avstod från att resa till Los Angeles och ta emot sin andra Oscar i protest mot president Trumps försök att inrätta inreseförbud för bland andra iranier. Han arbetar nu med sin kommande film Todos lo saben / Everybody Knows.

Trailer och klipp för The Salesman på Clipsource

Scanbox kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.