Woody Allens Blue Jasmine, med Sverigepremiär 23 augusti, slår nya rekord i USA för regissören!

Woody Allens kritikerrosade drama Blue Jasmine har efter USA-premiären den 26 juli satt ett rekord för regissören och manusförfattaren Woody Allen. Filmen som är regissörens 48:e, öppnade i en så kallad begränsad release i USA på sex biografer (Los Angeles och New York), men drog trots detta första helgen in totalt $ 613 000 med ett genomsnitt per biograf på $ 102 167.  Resultat är det högsta genomsnittet av begränsade utgåvor i år i USA. Helg två gick man upp på totalt 50 biografer och resultatet lät inte vänta på sig. Blue Jasmine spelade in fantastiska $40.411 per kopia och har nu gått om Woody Allens tidigare största succé med råge. Midnatt i Paris hade kopiesnitt $ 33.268 på 58 kopior. Blue Jasmine fortsätter sin expansion i USA under kommande veckor och har hittills spelat in över 3 miljoner dollar redan. I veckan går den upp i både Norge och Danmark och precis som i USA hyllar kritikerna filmen.

De flesta av de amerikanska kritikerna är lyriska över Blue Jasmine och likställer den med andra av Allens dramer såsom Match Point (och Vicky Cristina Barcelona). Särskilt lyfts Cate Blanchetts rollprestation fram som en garanterad Oscarprestation och karaktären Jasmine har utsetts till en av regissörens mest minnesvärda någonsin.

BLUE JASMINE - synopsis

Woody Allen är tillbaka med ett högaktuellt drama om ekonomisk kris, sociala störningar och konsekvenserna av att inte vilja vill se verkligheten i ögat innan det är försent.

I Blue Jasmine spelar Cate Blanchett överklassfrun Jasmine som får se sin sociala prestige, Chanel-dräkterna och lyxlivet smulas sönder då äktenskapet med den rike affärsmannen Hal (Alec Baldwin)upplöses efter att han anklagas för bedrägeri i mångmiljardklassen. Jasmine flyr New York och anländer desperat och chockad till San Francisco för att bo med sin syster Ginger (Sally Hawkins) som arbetar i en mataffär. Det blir en enorm kulturkrock men också en möjlighet för systrarna att se närmre på de problem de båda brottas med.

Manus och regi: Woody Allen
I rollerna: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Sally Hawkins, Louis CK, Peter Saarsgard,
Genre: Drama
Spellängd: 99 min

Filmen har svensk biopremiär över hela landet den 23 augusti.

För filmbokning kontakta:
Clas Gunnarsson
clasg@bredband.com

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.