Scancloud tar nya marknadsandelar på en växande marknad

Fakturaskanning via servicebyrå är en växande marknad i Sverige, detta visar en undersökning genomförd av analys- och utbildningsföretaget Inspectum. Enligt undersökningen har marknaden vuxit med ca 9 % jämfört med samma period förra året.

Ett av företagen som vuxit sig starka och tagit större marknadsandelar med sin egen molnbaserade mjukvara för fakturaskanning är Scancloud, med kontor i Stockholm och Östersund. Företaget har under det senaste året gått från 2 % marknadsandel till 11,1 %. Denna ökning innebär att Scancloud nu är den är tredje största aktören på marknaden för fakturaskanning där samtliga konkurrenter utom en samtidigt tappat marknadsandelar jämfört med samma period förra året.

Scanclouds VD Peter Persson är väldigt nöjd med att man vuxit så mycket på en väletablerad marknad men samtidigt är han inte helt förvånad.

- Vårt arbetssätt skiljer sig genom våra effektiva metoder, att med automatik öka flöden av e-fakturor till våra kunder. På en traditionell marknad där man ofta tänker ”effektiv skanning av fakturor” går det inte att tänka konventionellt längre. Penetrationen av e-fakturor är nu uppe i över 20 % i snitt, och därför måste man anpassa och driva kundens tjänst mot en ännu mindre andel papper. Detta minskar kostnader, sparar miljön, förbättrar kvalitén och ökar säkerheten, berättar Peter.

Peter är en av entreprenörerna bakom Scancloud som sedan 2006 utvecklat en egen molnbaserad mjukvara för skanning, pdf och e-faktura tjänster.

- Vi har mer än 15 års erfarenhet från e-faktura och skanningsbranchen. Och våra medarbetare har varit med och startat, utvecklat och lett flera av e-faktura och skanningsbolagen i Sverige under de senaste 15 åren.Våra system och våra medarbetare arbetar aktivt med att minska flödena av papper och PDF-fakturor, till förmån för riktiga e-fakturor. Ofta har vi förflyttat ca 50 % av fakturorna till elektroniska format inom 4 månader vid en uppstart, avslutar Peter.

• scancloud
  • e-faktura

Om Scancloud
Scancloud är marknadsledande leverantör av applikationer och tjänster för att kommunicera digitala affärsmeddelanden, så som e-fakturor, e-order, samt att
automatisera affärsprocesser.
Även pappers och PDF-fakturor hanteras naturligtvis i det helautomatiska flödet.
Samtliga tjänster kommer ur egenutvecklade applikationer och levereras som molntjänster eller på plats. Scanclouds huvudfokus ligger i att så snabbt och effektivt som möjligt minska kundernas pappersflöden och ersätta dem med mer kostnads- och miljöeffektiva elektroniska flöden, både för inkommande leverantörsfakturor samt utgående kundfakturor.
Att helautomatisera dokumentprocesserna är lönsamt för alla parter.
Våra kontor finns i Stockholm för försäljning och i Östersund för utveckling och support. Läs mer på www.scancloud.se

Peter Persson

VD Försäljning +46 70 666 33 76