David Fisher – mød en af verdens bedste arkitekter på ScandBuild

On Stage på ScandBuild samler en række velansete og verdenskendte arkitekter, som i løbet af ScandBuilds tre dage deler deres tanker bag nogle af verdens mest omtalte bygningsværker for tiden.
   Dynamic Towers i Dubai har indledt en ny æra inden for arkitektur, og David Fisher, skaberen af Dynamic Towers, vil dele sine tanker med ScandBuild's besøgende.
   Det moderne liv er dynamisk, så det rum vi lever i bør være dynamisk og må ydermere tilpasses til vores behov for stadig forandring, til vores syn på design og vores følelser. Dynamiske bygninger vil følge naturens rytmer, skifte retning og form, minut for minut, fra solopgang til solnedgang, fra sæson til sæson, og tilpasse sig til miljøet. Fra nu af vil bygninger være levende og skabe en fjerde dimension af tid, blive en del af en ny arkitektur og forandre udseendet af skylines i verden, mener David Fisher.
   David Fishers professionelle karriere har altid været fokuseret på to begreber: en industriel strategi som indebærer anvendelsen af præfabrikerede enheder, og Dynamic Architecture, hvor traditionelle tredimensionelle konstruktioner fører en fjerde dimension med sig, nemlig tid.
   Bygninger i bevægelse vil udfordre traditionel arkitektur og er allerede blevet et symbol for en ny filosofi, som vil forandre vore byers rum. Dynamic Towers giver uendelige designmuligheder, da alle etager roterer uafhængige af hinanden med forskellig fart og retning. Dette resulterer i en unik og bestandig udvikling af formen.

En æra af grønt byggeri
Det er til og med den første bevægelige skyskraber, som er fuldstændigt præfabrikeret. Modulerne ankommer til byggepladsen for hurtigt og effektivt at blive samlet og derefter at blive trukket langs betonkernen oppefra og ned. Dette sparer energi og mindsker såvel byggetiden som omkostningerne. Bygninger bør ikke være anderledes end noget som helst andet produkt, og nu vil de blive fabrikeret i et produktionsanlæg.
   I Dynamic Tower monteres horisontale vindturbiner mellem hver roterende etage, og de bliver praktisk taget usynlige og meget lydsvage, dels på grund af deres specielle form, og dels fordi de er lavet af kulfibermateriale. Kombineret med solpaneler bliver bygningerne på denne måde grønne kraftværker, der har kapacitet til at generere elektricitet til eget brug, såvel som til bygningerne i nærheden.
   Læs mere om de forskellige programpunkter på www.scandbuild.com

ScandBuild samler den skandinaviske byggebranche
I løbet af de tre dage ScandBuild varer får den besøgende på et og samme sted al den inspiration, information og kontakter som kræves for at møde byggeriets udfordringer i fremtiden.
   Den besøgende kan lytte til arkitekter fra BIG, aart, 3XN og C.F. Møller, når de beretter om tankerne bagved deres verdenskendte projekter.
   ScandBuild er også samlingsplads for en række interessante konferencer, hvor deltagerne får detaljeret viden om, hvordan vi skal bygge i fremtiden. Forelæserne er ledende i Skandinavien inden for deres fagområder.
   Herudover vil der være inspirerende specialudstillinger, som blandt andet handler om de seneste nyheder i byggesektoren, samt arkitektmodeller og forskningsprojekter fra Arkitektskolen i København. Desuden kommer der udstillere fra en stor del af Europa, som viser de allernyeste produkter og ydelser frem.

Yderligere information fås ved at kontakte
projektleder Hans-Erik Kristensson, +46 (0)40 690 85 52
presseansvarlig Catarina Schlager, +46(0)40 690 85 25

ScandBuild is organized by Sydexpo AB in consultation with a reference group consisting of representatives from Swedish and Danish branch organizations.

• scandbuild
  • byggeri