Lakritsfabriken i samarbete med Sofiero 150 år!

Lakritsfabriken i samarbete med Sofiero 150 år!

I år firar kungliga Sofiero 150 år och tillsammans med Lakritsfabriken i Ramlösa har en unik jubileumsask tagits fram. Mjölkchokladdoppad saltlakrits toppad med yoghurt- och blåbärsströssel utformad av Sofieros designers har skapat en ask värdig en 150-åring.

Sofiero slott och slottsträdgård strax norr om Helsingborg förenar kunglig tradition och internationellt erkänd trädgårdsinnovation. Hit vallfärdar varje år hundratusentals besökare för att njuta av blomsterprakten och den magnifika utsikten i en av Europas vackraste parker. I år fyller Sofiero 150 år och det firas med en mängd jubileumsaktiviteter – bland annat invigs en helt ny jubileumsträdgård och på slottet visas jubileumsutställningen ”Kungligt konstnärskap” med en unik samling.

”Att få förfrågan om att skapa en unik jubileumsask för Sofieros 150 års jubileum, ett av Helsingborgs mest populära besöksmål är en stor ära”, säger Martin Jörgensen VD och grundare för Lakritsfabriken i Ramlösa. ”Tillsammans med vår lakrits, den vackra designen från Sofiero och vännerna på Kartongbolaget har vi skapat en somrig och lyxig födelsedagsgåva.”

Asken innehåller 12 chokladdoppade lakritsstänger (ca 180 g) och butikspriset är ca 159 kr. Asken finns endast i begränsad upplaga och kommer att säljas främst i Helsingborgsområdet men även via webbutiken godasaker.se.

OM SOFIERO

Det var en gång en prins och en prinsessa... Så måste historien om Sofiero börja. År 1866 kunde kronprins Oscar och hans hustru Sofia av Nassau äntligen tillbringa sin första sommar på sina drömmars sommarslott, med utsikt över skogsklädda raviner, sundet och Danmark. Nu fyller sagan om Sofiero 150 år och detta firar vi under 2016 med ett stort jubileumsår!

Under hela 2016 genomsyras slottet och slottsparken av Sofieros 150-årsjubileum. I jubileumsutställningen på slottet tas besökaren med på en unik resa genom flera generationer av kungligt konstnärskap i ätten Bernadotte. I parken kommer det att bjudas på ett flertal överraskningar, bland annat när vår helt nya jubileumsträdgård invigs.

Under säsongen 2016 färgas alla Sofieros vanliga evenemang, såsom rhododendronblomningen och barnkalaset, av jubileet. Sista helgen i augusti blir det dessutom extra festligt under Den stora Trädgårdsfesten, som även den jubilerar med 20 år som ett av södra Sveriges populäraste utomhusevenemang!

OM LAKRITSFABRIKEN

Sveriges första glutenfria premiumlakrits lanserades av Lakritsfabriken år 2011 och finns inte bara i Sverige utan även våra nordiska länder samt i Tyskland, Schweiz, Spanien, England och USA. Nu fem år senare har sortimentet vuxit och innehåller flera nya spännande produkter som chokladdoppad lakrits med olika smaksättningar, toffee, lakritspulver och granulat.

Lakritsfabriken i Ramlösa drivs av Martin Jörgensen tidigare kock och sommelier, och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB.

ScandChoco AB                                                Helsingborg Arena & Scen

Ann-Sofie Malmgren, Marketing Manager              Mira Jalamo, Kommunikatör

ann-sofie.malmgren@scandchoco.se                   mira.jalamo@helsingborg.se

Tel: 042-29 27 90, Mobil: 0706-34 00 84                Mobil 0721-88 54 99