Designprinsens arv lever vidare

På 1960-talet arbetade Sigvard Bernadotte för Skaga som designer. Med en gedigen kunskap som industridesigner designade han kraftfulla acetatbågar till flera av Skagas kollektioner. I samband med Skagas 70-årsjubileum släppt nu en exklusiv kollektion baserad på designprinsen gamla skisser.

En dag när vi gick igenom vårt gamla, omfattande arkiv hittade vi en pärm fylld med handskisser på bågar signerade Sigvard Bernadotte som aldrig blev mer än just skisser. Där och då föddes tanken att dessa skisser skulle vara den perfekta inramningen på den era som varit. Tillsammans med hans son Michael Bernadotte har Scandinavian Eyewear tagit fram unika bågar som har nytolkats av dessa gamla skisser från Sigvards tid på Skaga.

Kollektionen består av tre modeller, en dambåge, en herrbåge och en unisexbåge i tre färgsättningar vardera. Modellerna har döpts efter Sigvards nästkommande generationer, sonen Michael, barnbarnet Kajsa och barnbarnsbarnet Sophia.

”Jag är mycket nöjd och tycker att alla tre modeller är häftiga och klär olika personligheter. Modellen Sophia är min personliga favorit.” Säger Michael Bernadotte.

Tiden har flugit förbi sedan Sigvards aktiva år på Skaga, men än idag, lever hans design kvar. Vi är glada över att tillsammans kunna lansera en jubileumskollektion för att hylla Skagas 70-åriga resa.

”Det känns extra roligt att vi kunde förverkliga de skisser från Sigvards tid på Skaga till faktiska bågar. Trots att det är så länge sedan skisserna gjordes så känns glasögonen moderna och trendiga idag, vilket tyder på ett fantastiskt och tidslöst hantverk.” Säger Maria Kroll, Design Manager på Scandinavian Eyewear.

Kollektionen kommer säljas i limiterad upplaga på den nordiska marknaden tillsammans med speciellt framtaget jubileumsmaterial.

Detta är vårt avstamp vi firandet av Skagas 70-åriga resa och vi ser fram emot en vår fyllt av tillbakablickar. Välkommen på en oförglömlig tidsresa!

• damglasögon
  • mode