Into the fields med Skaga

Nu lämnar vi kylan och mörkret bakom oss. Värmen och ljuset öppnar upp frusna och trötta själar och vi uppfylls av en känsla av att gå mot något nytt. Något som vi har längtat efter länge. Alla sinnen vaknar till liv och livskraften kommer tillbaka efter en lång höst och vinter.

Skaga SS17 tar med oss från vårsolens första värmande strålar och magiska lövsprickning till sommarens växtfest och bedårande färgpalett. Som små konstverk för våra bågar tankarna till vackert fågelkvitter, mjukt gräs strösslat med morgondagg och solskimmer över en gammal mosstäckt stenmur. Det lysande blå linet böljar likt vågor, ängen är full av vilda blommor och rågaxen gungar när armarna plöjer en väg genom fältet. All denna inspiration får oss att tänka på William Morris – Art Nouveau stil med sina naturinspirerande mönster. Redan under 1800-talet blev hans fantastiska mönster inspirerade av snirkliga gröna blad och milda pastellblommor från växtvärlden.

”- Under våren 2017 är Art Nouveau stilen hetare än någonsin och klädmodet influeras av naturalistiska ornament som slingrande linjer, blommor och växtmotiv. Även i inredningstrenderna finner vi stormönstrade tapeter, dova färger och naturinspirerade tyger. Det gör att det är en trend svår att gå miste om och som vi har valt att lyfta i Skagas nya kollektion.” säger Liza Manestam, Senior Marketing Manager på Scandinavian Eyewear.

Designtemat för Skagas nya kollektion ”Into the fields” lyfter fram färger och former som förknippas med våren och sommaren. I kollektion förvandlas kvistar och knoppar till stilistiska skalmar och skiftningar i skogens mossa färgsätter vårens acetater. Bladverk blir till vackra detaljer medan körsbärsblommor förvandlas till dekorativa skalmdekorer. Som kronan på verkat har skogens konung inspirerat vårt designteam och modellen ”Skogskungen” är tillverkad av äkta älghorn.

Så följ med oss när vi tar våren i handen och långsamt vandrar bort mot sommaren tillsammans. Sänk axlarna och njut av dofterna.

Livet är skönt och okomplicerat.

Båge: 2708 Blomknopp, 2702 KvitterBåge. 2717 SolskimmerBåge: 2702 KvitterBåge: 2718 HumlaBåge: 2711 Harsyra, 2702 KvitterBåge: 2699 SkogsfruBåge: 2718 Humla

• optik
  • mode