Fota fyrverkerier

Om ett par dagar ringer vi in det nya året med pompa och ståt. I Photobloggen har vi samlat några tips på vad du ska tänka på när du fotar fyrverkerier.

Du behöver:

• Kamera
  • Trebensstativ
  • Fjärr- eller trådutlösare
  • Tålamod och varma kläder

1. Montera kameran på stativet.
För att inte få skakiga bilder i mörkret, använder vi oss av stativ.

2. Inställningar.
Ställ in kameran på M, sätt ISO på 100 för minsta möjliga brus och välj en ganska liten bländare - runt f10 och mindre (högre tal).

Eftersom kameran har svårt att hitta fokus i mörker, så ställer du in fokusen på Manuell. Koppla in fjärrutlösaren/trådutlösaren - du måste ställa in kameran i självutlösarläge för att den ska fungera (vet du inte hur man gör rekommenderar jag att du testar den i god tid innan tolvslaget).

A) Slutartiden ställer du in på BULB (BULB ligger ett steg efter den allra längsta slutartiden). Genom att trycka in avtryckaren i BULB-läge börjar kameran exponera. Sluta genom att släppa avtryckaren. På så vis kan du anpassa slutartiden efter hur fyrverkeriet tar sig. Tryck in när den skjuter upp - släpp när den exploderat.

B) Om du tycker att BULB-läget är för komplicerat kan du ställa in slutartiden själv i förväg. Ställ den någonstans mellan 1-10 sekunder. Prova dig fram och se vad som blir bra. En del vill ha med hela raketens färd, andra vill bara ha med lite av "sprättet" när den exploderat.

3. Använd inte blixten.
Blixten har du ingen nytta av alls när det kommer till att fotografera fyrverkerier. Eventuellt kan du få med något i förgrunden men det är mer troligt att det skulle förstöra bilden än att tillföra något så stäng av blixten.

4. Tips!
Ta många testbilder. Det är ingen idé att förvänta sig att det ska bli perfekt direkt. Jag tar många bilder innan det börjar se bra ut.

Lycka till med fotograferandet - vi önskar dig ett riktigt gott nytt år!

Fota fyrverkerier

• Foto, fotografering