Läsartips: Använd montage för att testa kompositioner

Varje vecka får vi fantastiska bilder skickade till oss av våra följare och kunder. Den här veckan har vi bland annat fått ett vackert montage av Niklas Larsson som tipsar om att man kan använda just montage för att testa om en komposition fungerar.

När Niklas tog denna bild hade han egentligen ingen tanke alls på att göra ett montage av den. Han redigerade landskapsbilden, som är fotograferad på Visingsö och började fundera på hur det skulle kunna se ut med ett brudpar med i bilden. Efter det letade han fram en bild som han tagit på sig och sin fru en vinterdag när han testade bröllopsfotografering. När han hade klippt in brudparet, justerat färgerna så att de stämde med landskapsbilden och fick fram detta resultat hade han en bild som han skulle vilja ta på riktigt och nu vet han att kompositionen fungerar.

Landskapsbilden är fotograferad med en Pentax K-3 och Sigma17-50mm f/2,8. Brudparet (Niklas själv och hans fru) är fotograferat med Pentax K-3 och Sigma 70-200mm f/2,8 med kameran på stativ och självutlösare.

Fler bilder och beskrivningar av hur de är tagna hittar du i Photobloggen.

• Foto, fotografering

• photobloggen